TU Home
Diese Publikationsliste wurde automatisch aus den Publikationsdaten der TU Wien erstellt. Wenn Sie komplexere Suchabfragen vornehmen wollen, rufen Sie bitte die Seite "Publikationen der Fakultät" direkt auf, oder verwenden Sie die globale Suchfunktion der Publikationsdatenbank der Technischen Universität Wien!


Publikationsdatenbank Home  

Publikationsliste für
Peter Purgathofer
als Autorin / Autor bzw. wesentlich beteiligte Person

115 Datensätze (2002 - 2021)


Zeitschriftenartikel


K. Baumann, P. Purgathofer:
"Rethinking HCI-Education in the Context of Design Theory";
Interfaces Journal of the British HCI Group, 56 (2003).

Zusätzliche Informationen

Ch. Frauenberger, P. Purgathofer:
"Ways of Thinking in Informatics";
Communications of the ACM, 62 (2019), 7; S. 58 - 64.

Zusätzliche Informationen

F. Kayali, P. Purgathofer:
"Two Halves of Play";
Eludamos - Journal for Computer Game Culture, http://www.eludamos.org/index.php/eludamos/issue/view/4/showToc (2008), Vol 2 Issue 1; 22 S.

Zusätzliche Informationen

F. Kayali, V. Schwarz, G. Götzenbrucker, P. Purgathofer:
"Design Principles for Social Impact Games";
eLearning Papers, 43 (2015), 43; 12 S.

F. Kayali, V. Schwarz, G. Götzenbrucker, P. Purgathofer:
"Learning, Gaming, designing: Using Playful Participation to Create Learning Games together with High School Students";
Conjunctions: Transdisciplinary Journal of Cultural Participation, 3 (2016), 1.

F. Kayali, V. Schwarz, P. Purgathofer, G. Götzenbrucker:
"Using Game Design to Teach Informatics and Society Topics in Secondary Schools";
Multimodal Technologies and Interaction, 2(4) (2018), 77; 13 S.

Zusätzliche Informationen

N. Luckner, F. Kayali, P. Purgathofer:
"Game Mechanics to Further Engagement with Physical Activity";
Interaction Design and Architectures, 36 (2018), S. 43 - 57.

Zusätzliche Informationen

N. Luckner, P. Purgathofer:
"Explorative Design as an Approach to Understanding Social Online Learning Tools";
International Journal on Advances in Intelligent Systems, 7 (2014), 3&4; S. 493 - 506.

Zusätzliche Informationen

N. Luckner, P. Purgathofer:
"Exploring the Use of Peer Review in Large University Courses";
Interaction Design and Architecture(s) Journal, Technology-enhanced assessment: Agency change in the educational eco-system (2015), N.25; S. 21 - 38.

Zusätzliche Informationen

N. Luckner, P. Purgathofer, G. Fitzpatrick:
"Involving Students in the Co-Creation of a Complex, Evolving Learning Environment";
Interaction Design and Architecture(s) Journal, Co-Creation in the Design, Development and Implementation of Technology-Enhanced Learning (2020), 42; S. 70 - 92.

Zusätzliche Informationen

M. Pohl, P. Purgathofer:
"Hypertext Writing Profiles and Visualization.";
Computers and the Humanities, 36 (2004), 1; S. 83 - 105.

C. Prahm, I. Vujaklija, F. Kayali, P. Purgathofer, O. Aszmann:
"Game-based Rehabilitation for Myoelectric Prosthesis Control";
JMIR Serious Games, 5 (2017), 1; S. 1 - 13.

P. Purgathofer:
"Emotion and story in Shadow of the Colossus. A Metareview";
Eludamos - Journal for Computer Game Culture, http://www.eludamos.org/index.php/eludamos (2007), 1; 2 S.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Is informatics a design discipline?";
Poiesis & Praxis: International Journal of Technology Assessment and Ethics of Science, 4 (2006), 4; S. ?#.

Zusätzliche Informationen


Buchbeiträge


B. Franz, F. Kayali, G. Götzenbrucker, V. Schwarz, J. Pfeffer, P. Purgathofer:
"Internet Games: Games for Change?";
in: "Immigrant Youth, Hip Hop, and Online Games: Alternative Approaches to the Inclusion of Working-Class and Second Generation Migrant Teens", B. Franz (Hrg.); herausgegeben von: Rider University; Lexington Books, Lanham, Maryland, United States, 2015, (eingeladen), ISBN: 1498500927, S. 63 - 87.

G. Götzenbrucker, V. Schwarz, P. Purgathofer, F. Kayali, J. Pfeffer, B. Franz:
"Serious Beats: Internetnutzung und Freundschaftsstrukturen von jungen MigrantInnen in Wien";
in: "Migration & Intergration 4", Guthmann-Peterson, 2014, (eingeladen), ISBN: 978-3-900782-73-3, S. 59 - 64.

F. Kayali, V. Schwarz, G. Götzenbrucker, P. Purgathofer:
"Sparkling Games - Die Gestaltung von Lernspielen zu Themen aus Informatik und Gesellschaft";
in: "Spielend Lernen!", 5; herausgegeben von: digitale Gesellschaft NRW; Kopaed, Düsseldorf - München, 2017, (eingeladen), ISBN: 978-3-86736-405-8, S. 159 - 170.

J. Pflüger, P. Purgathofer:
"FAQ: Microsoft";
in: "Microsoft. Medien Macht Monopol", herausgegeben von: Roesler, A., Stiegler, B.; Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, 2002, (eingeladen), S. 154 - 211.

P. Purgathofer:
"Die Metapher als Quelle der Interface-Bilder";
in: "Kulturfreie Bilder. Erfindungen der Voraussetzungslosigleit.", C. Pias (Hrg.); Kadmos, 2008, (eingeladen), ISBN: 978-3865990211, S. 147 - 159.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Digital Games und Gewalt";
in: "Faszination Computerspielen: Theorie - Kultur - Erleben", K. Mitgutsch, H. Rosenstingl (Hrg.); Braumüller, Wien, 2008, (eingeladen), ISBN: 978-3-7003-1674-9.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Eine kleine Geschichte der Überwachung";
in: "1984.exe - Gesellschaftliche, politische und juristische Aspekte moderner Überwachungstechnologien", C. Kurz, S. Gaycken (Hrg.); Transcript, 2007, ISBN: 978-3899427660, S. 195 - 208.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"eine kurze Geschichte der Steganographie";
in: "Die Funktion "verdeckter Kommunikation"", M. Schmidberger, M. Brandstetter, S. Sommer (Hrg.); Lit Verlag, Münster, 2010, (eingeladen), ISBN: 3643501285, S. 65 - 74.

Zusätzliche Informationen


Beiträge in Tagungsbänden


F. Kayali, N. Luckner, P. Purgathofer, K. Spiel, G. Fitzpatrick:
"Design considerations towards long-term engagement in games for health";
in: "Proceedings of the 13th International Conference on the Foundations of Digital Games", FDG Foundations of Digital Games; S. Dahlskog, S. Deterding, J. Font, M. Khandaker, C.M. Olsson, S. Risi, C. Salge (Hrg.); ACM, New York, 2018, ISBN: 978-1-4503-6571-0, S. 35:1 - 35:8.

Zusätzliche Informationen

F. Kayali, N. Luckner, P. Purgathofer, K. Werner:
"Ethical Considerations for Designing Technology for People with Dementia";
in: "Proceedings of the CHI 2017 Workshop "HCIxDementia: The Role of Technology and Design in Dementia"", Acm Chi 2017, 2017, 5 S.

N. Luckner, F. Kayali, P. Purgathofer, K. Werner, M. Capatu, V. Mühlegger, V. Schauer:
"Technological Interventions to Increase Mobility of Older Adults with Dementia";
in: "2018 IEEE 6th International Conference on Serious Games and Applications for Health (SeGAH)", J. Vilaça, T. Grechenig, D. Duque, N. Rodrigues, N. Dias (Hrg.); herausgegeben von: IEEE; IEEE, New York, 2018, ISBN: 978-1-5386-6298-4, S. 1 - 6.

Zusätzliche Informationen

N. Luckner, P. Purgathofer, G. Fitzpatrick:
"Increasing Peer Review Quality in Online Learning Systems";
in: "Proceedings of the 4th International Conference on Higher Education Advances (HEAd'18)", 4; J. Domenech, P. Merello, E. De la Poza, D. Blazquez (Hrg.); herausgegeben von: Universitat Politècnica de València; Universitat Politecnica de Valencia, Valencia, 2018, ISBN: 978-84-9048-690-0, S. 321 - 328.

Zusätzliche Informationen

N. Luckner, P. Purgathofer, G. Fitzpatrick:
"Learning about Deadlines from a Community of Learners";
in: "C&T '19: Proceedings of the 9th International Conference on Communities & Technologies - Transforming Communities", herausgegeben von: Association for Computing Machinery; ACM Digital Library, New York, NY, United States, 2019, ISBN: 978-1-4503-7162-9, S. 189 - 193.

Zusätzliche Informationen

N. Luckner, P. Purgathofer, G. Fitzpatrick:
"Reflecting on Challenges of Conducting Design-Based Research in Large University Courses";
in: "Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology", T. Bastiaens et al. (Hrg.); herausgegeben von: Open University of The Netherlands; AACE, Waynesville, 2018, ISBN: 978-1-939797-34-6, S. 807 - 821.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer, N. Luckner:
"Aurora - Exploring Social Online Learning Tools Through Design";
in: "ACHI 2014, The Seventh International Conference on Advances in Computer-Human Interactions", IARIA XPS Press, Wilmington, 2014, ISBN: 978-1-61208-325-4, S. 319 - 324.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer, B. Thurnher, K. Weidmann, G. Kempter, A. Holzinger, K. Andrews, M. Tscheligi, D. Erharter, K. Baumann, A. Nischelwitzer:
"HCI-Ausbildung in Österreich - ein Überblick";
in: "Usability Professionals (UPA) Track, Mensch & Computer 2005", M. Hassenzahl, M. Peissner (Hrg.); Fraunhofer IRB Verlag, 2005, S. 62 - 65.

Zusätzliche Informationen


Vorträge und Posterpräsentationen (mit Tagungsband-Eintrag)


M. Ferrario, W. Simm, J. Whittle, Ch. Frauenberger, G. Fitzpatrick, P. Purgathofer:
"Values in Computing";
Vortrag: ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI 2017), Denver, Colorado, U.S.; 06.05.2017 - 11.05.2017; in: "Proceedings of the 2017 CHI Conference Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems", ACM Press, New York (2017), ISBN: 978-1-4503-4656-6; S. 660 - 667.

Zusätzliche Informationen

B. Franz, G. Götzenbrucker, F. Kayali, J. Pfeffer, V. Schwarz, P. Purgathofer:
"New Media, Hip Hop, and Young Migrants: Social Capital, Entertainment and Political Articulation of Minority Groups";
Vortrag: 53rd Annual International Studies Convention, San Diego, California (US); 01.04.2012 - 04.04.2012; in: "Proceedings of the 53rd Annual International Studies Convention", (2012), 17 S.

B. Franz, G. Götzenbrucker, F. Kayali, J. Pfeffer, V. Schwarz, P. Purgathofer:
"Young, Female and Turkish in Europe Today: Questions of Ethnicity, Gender, Class and the New Media";
Vortrag: Gender, Bodies & Technology: (Dis)Integrating Frames, Roanoke, Virginia (US); 26.04.2012 - 28.04.2012; in: "Proceedings of the Gender, Bodies & Technology: (Dis)Integrating Frames", (2012), 18 S.

G. Götzenbrucker, V. Schwarz, F. Kayali, P. Purgathofer, J. Pfeffer, B. Franz:
"Social play for integration. How Viennese teenagers with different ethnical backgrounds play "YourTurn! The Video Game";
Vortrag: ECREA´s fifth European Communication Conference, ECC 2014, Lisbon, Portugal; 11.11.2014; in: "ECREA´s fifth European Communication Conference, ECC 2014", (2014), 3 S.

Flo Güldenpfennig, D. Dudo, P. Purgathofer:
"Toward Thingy Oriented Programming: Recording Marcos With Tangibles";
Poster: TEI '16: Tenth International Conference on Tangible, Embedded, and Embodied Interaction, Eindhoven, Niederlande; 14.02.2016 - 17.02.2016; in: "Proceedings of TEI", ACM, (2016), S. 455 - 461.

F. Kayali, O. Hödl, G. Fitzpatrick, P. Purgathofer, A. Filipp, R. Mateus-Berr, U. Kühn, T. Wagensommerer, J. Kretz, S. Kirchmayr:
"Playful Technology-Mediated Audience Participation in a Live Music Event";
Poster: The ACM SIGCHI Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play (CHI PLAY) 2017, Amsterdam; 15.10.2017 - 18.10.2017; in: "Proceedings of the ACM SIGCHI Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play (CHI PLAY) 2017", (2017), 7 S.

F. Kayali, N. Luckner, O. Hödl, G. Fitzpatrick, P. Purgathofer, T. Stamm, D. Schlager-Jaschky, E. Mosor:
"Elements of Play for Cognitive, Physical and Social Health in Older Adults";
Vortrag: SouthCHI International Conference on Human Factors in Computing & Informatics, Maribor; 01.07.2013 - 03.07.2013; in: "Human Factors in Computing and Informatics", Springer, (2013), ISBN: 978-3-642-39062-3; S. 296 - 313.

Zusätzliche Informationen

F. Kayali, N. Luckner, R. Mateus-Berr, P. Purgathofer:
"Play and Artistic Exploration";
Vortrag: FROG 2013 Vienna Games Conference, Wien; 27.09.2013 - 29.09.2013; in: "Context Matters! Exploring and Reframing Games in Context. Proceedings of the 7th Vienna Games Conference FROG 2013", new academic press, Wien (2013), ISBN: 978-3-7003-1864-4; S. 288 - 300.

F. Kayali, P. Purgathofer, G. Götzenbrucker, V. Schwarz, S. Harrer, J. Pfeffer, B. Franz:
"Creative Play and Social Impact";
Vortrag: Games+Learning+Society (GLS) Conference 8.0, Madison, Wisconsin (US); 13.06.2012 - 15.06.2012; in: "GLS 8.0 Conference Proceedings", ETC Press, (2012), ISSN: 2164-6651; S. 509 - 510.

F. Kayali, V. Schwarz, G. Götzenbrucker, J. Pfeffer, B. Franz, P. Purgathofer:
"Serious Beats: Transdisciplinary research methodologies for designing and evaluating a socially integrative serious music-based online game";
Vortrag: DiGRA 2011, "Think Design Play", Conference on Play and Games, Utrecht; 14.09.2011 - 17.09.2011; in: "Proceedings of the DiGRA 2011, "Think Design Play", Conference on Play and Games", (2011), 19 S.

Zusätzliche Informationen

F. Kayali, G. Wallner, S. Kriglstein, G. Bauer, D. Martinek, H. Hlavacs, P. Purgathofer, R. Wölfle:
"A Case Study of a Learning Game about the Internet";
Vortrag: GameDays 2014 - 4th International Conference on Serious Games, Darmstadt, DE; 01.04.2014 - 04.04.2014; in: "GameDays 2014 - 4th International Conference on Serious Games", (2014), 12 S.

P. Kotzé, P. Purgathofer:
"Developing Exercises for Teaching Computing and Information Technology: A Theoretical Framework";
Vortrag: CSITEd 2007 - Computer Science and IT Education Conference, Mauritius; 16.11.2007 - 18.11.2007; in: "CSITEd 2007 - Computer Science and IT Education Conference", (2007), 14 S.

Zusätzliche Informationen

C. Lendl, P. Purgathofer:
"Challenges in Interactive Time-Based Information Visualization";
Vortrag: 5th International Workshop on Digital Approaches in Cartographic Heritage, Wien; 22.02.2010 - 24.02.2010; in: "Proceedings of the 5th International Workshop on Digital Approaches in Cartographic Heritage", (2010).

Zusätzliche Informationen

N. Luckner, F. Kayali, O. Hödl, P. Purgathofer, G. Fitzpatrick, E. Mosor, T. Stamm, D. Schlager-Jaschky:
"From Research to Design - Sketching a Game to Trigger Reminiscence in Older Adults";
Vortrag: SouthCHI International Conference on Human Factors in Computing & Informatics, Maribor; 01.07.2013 - 03.07.2013; in: "Human Factors in Computing and Informatics", Springer, (2013), ISBN: 978-3-642-39062-3; S. 617 - 624.

Zusätzliche Informationen

A. Nash, P. Purgathofer, F. Kayali:
"Using Online Games in Transport: Grr-Grr-Bike Case Study";
Poster: 2014 Transportation Research Board Annual Meeting, Washington, D.C.; 12.01.2014 - 16.01.2014; in: "TRB Annual Meeting Compendium of Papers", (2014), 17 S.

P. Purgathofer:
"Design at the core - the short history of design methods";
Hauptvortrag: EATA Conference on Networking Entities, Liberalization, e-Learning, Interactive application, Intercultural communication & digital societies, St. Pölten; 12.10.2005 - 15.10.2005; in: "Netties 2005 - The 11th EATA Conference on Networking Entities, Liberalization, e-Learning, Interactive application, Intercultural communication & digital societies", (2005).

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"informatik ist eine gestaltungsdisziplin";
Vortrag: Dagstuhl Seminar # 04462, Dagstuhl; 08.11.2004 - 12.11.2004; in: "Grenzflächen der Informatik", (2004).

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Massive "Multiplayer" E-Learning";
Vortrag: Designs on eLearning. Teaching and Learning with Technology in Art, Design and Communication, London; 12.09.2007 - 14.09.2007; in: "Designs on eLearning. Teaching and Learning with Technology in Art, Design and Communication", (2007), ISBN: 978-0-9541439-7-8; 5 S.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer, S.-K. Kender:
"Flipping a 700 Student Classroom";
Vortrag: END 2021, Online; 26.06.2021 - 28.06.2021; in: "Education and New Developments 2021", inScience Press, Portugal (2021), ISBN: 978-989-54815-8-3; S. 401 - 405.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer, N. Luckner:
"Layout Considered Harmful: On the Influence of Information Architecture on Dialogue";
Vortrag: HCI International Conference (HCII), Kreta; 22.06.2014 - 27.06.2014; in: "Learning and Collaboration Technologies. Designing and Developing Novel Learning Experiences", Springer International Publishing, Lecture Notes in Computer Science Volume 8523 (2014), ISBN: 978-3-319-07482-5; S. 216 - 225.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer, W. Reinthaler:
"Massive "Multiplayer" E-Learning";
Vortrag: World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (EDMEDIA), Wien (eingeladen); 30.06.2008 - 04.07.2008; in: "Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2008", E. Weippl, J Luca (Hrg.); AACE, 2008, Issue 1 (2008), 9 S.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer, D. Salter:
"Students use of Laptops in Large Lecture Classes: Distraction, Partial Attention or Productive Use?";
Vortrag: World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (EDMEDIA), Toronto; 29.06.2010 - 02.07.2010; in: "ED-MEDIA 2010--World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications", B. Hunter, J. Herrington (Hrg.); Association for the Advancement of Computing in Education, Volume 2010, Number 1 (2010), ISBN: 1-880094-73-8; S. 2136 - 2141.

Zusätzliche Informationen

T. Sturn, P. Purgathofer, M. Wimmer et al.:
"Landspotting - Games for Improving Global Land Cover";
Vortrag: Foundation of Digital Games (FDG), Chania, Crete, Greece (eingeladen); 14.05.2013 - 17.05.2013; in: "Foundation of Digital Games 2013", Proceedings of Foundations of Digital Games Conference 2013, (2013), S. 117 - 125.

Zusätzliche Informationen

A. Weiss, R. Vrecar, J. Zamiechowska, P. Purgathofer:
"Using the Design of Adversarial Chatbots as a Means to Expose Computer Science Students to the Importance of Ethics and Responsible Design of AI Technologies";
Vortrag: INTERACT 2021, Bari, Italien; 30.08.2021 - 03.09.2021; in: "Proceedings of IFIP Conference on Human-Computer Interaction", (2021), S. 331 - 339.

J. Zhang, P. Purgathofer, M. Brereton, G. Fitzpatrick, Flo Güldenpfennig:
"Handle the Way: Enhancing Web Accessibility for People with Disability";
Poster: Designing Interactive Systems (DIS'16), Brisbane, Australia; 04.06.2016 - 08.06.2016; in: "Proceedings of DIS", ACM Press, (2016), S. 117 - 120.


Vorträge und Posterpräsentationen (ohne Tagungsband-Eintrag)


Ch. Frauenberger, P. Purgathofer:
"Responsible Thinking - Educating Future Technologists";
Vortrag: ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, Glasgow (eingeladen); 04.05.2019 - 09.05.2019.

Zusätzliche Informationen

S. Fritz, P. Purgathofer, F. Kayali, T. Sturn, M. Wimmer et al.:
"Landspotting: Social gaming to collect vast amounts of data for satellite validation";
Vortrag: European Geosciences Union General Assembly 2012, Wien (eingeladen); 23.04.2012.

Zusätzliche Informationen

G. Götzenbrucker, J. Pfeffer, F. Kayali, V. Schwarz, P. Purgathofer, B. Franz:
"Promoting inter-ethnic social networks: 2nd generation migrants and majority Austrian teenagers playing a positive impact game";
Vortrag: Networks of transnational and transcultural communication, Dortmund; 22.11.2012 - 24.11.2012.

G. Götzenbrucker, V. Schwarz, B. Franz, F. Kayali, J. Pfeffer, P. Purgathofer:
"Serious Beats. Eine Analyse der integrationsstiftenden Potenziale von sozialen Netzwerken und Online-Spielen für jugendliche MigrantInnen der zweiten und dritten Generation in Wien";
Vortrag: 1st Vienna Forum of Social Sciences "Identity - Diversity - Integration, Stuttgart; 21.07.2011 - 23.07.2011.

G. Götzenbrucker, V. Schwarz, F. Kayali, P. Purgathofer:
"It´s `Your Turn!´ Effects of a cooperative social impact game on young Viennese 2nd generation immigrants and native Austrians";
Vortrag: Final Symposium - WWTF Diversity & Identity Projects 2010/2011, Wien (eingeladen); 15.11.2016.

G. Götzenbrucker, V. Schwarz, J. Pfeffer, F. Kayali, B. Franz, P. Purgathofer:
"Your Turn! The Video Game". A Facebook Game for (migrant) teenagers´ communication and social integration in Vienna";
Vortrag: ECREA 2012: 4th European Communication Conference, Istanbul; 24.10.2012 - 27.10.2012.

F. Kayali, N. Luckner, P. Purgathofer:
"Long-time motivation strategies in games for health";
Vortrag: Games for Health Europe 2015, Utrecht; 01.11.2015 - 04.11.2015.

F. Kayali, P. Purgathofer:
"Compliance in Rehabilitation, Therapie und Prävention";
Vortrag: Workshop zur Zukunft der Krankenhausplanung, Wien (eingeladen); 10.11.2017.

F. Kayali, P. Purgathofer:
"YourTurn! Designing a Music Game for Social Impact";
Vortrag: 9th Annual Games for Change Festival, New York; 18.06.2012 - 20.06.2012.

F. Kayali, P. Purgathofer, F. Bohatsch, A. Ludovico, J. Hofstätter:
"Independent Game Design and Tactics of Persuasion";
Vortrag: "Play and Prosume" The TEF (Technology, Exchange and Flow) Expert Seminar Vienna, Wien (eingeladen); 13.07.2011.

Zusätzliche Informationen

F. Kayali, P. Purgathofer, G. Götzenbrucker, V. Schwarz, B. Franz, J. Pfeffer:
"Designing for Social Impact. How the social network game YourTurn! furthers inter-cultural communication.";
Vortrag: ECREA 2012 Pre-Conference: Experiencing Digital Games: Use, Effects & Culture of Gaming, Istanbul; 23.10.2012 - 24.10.2012.

F. Kayali, P. Purgathofer, V. Schwarz, G. Götzenbrucker:
"Audience Creativity as Core Game Mechanic of a Social Impact Game";
Vortrag: MASH 2013 conference on audience creativity, Maastricht; 04.07.2013 - 05.07.2013.

F. Kayali, P. Purgathofer, V. Schwarz, G. Götzenbrucker:
"Multikulturalität, Integration und jugendliche Lebenswelten in Wien";
Poster: FROG 2012 Vienna Games Conference, Wien; 12.10.2012 - 13.10.2012.

F. Kayali, V. Schwarz, G. Götzenbrucker, P. Purgathofer:
"A Reflection of Game-based Learning Approaches for Secondary School Students";
Vortrag: InSEA Regional Conference Vienna 2016, Wien; 22.09.2016 - 24.09.2016.

F. Kayali, V. Schwarz, P. Purgathofer, G. Götzenbrucker:
"Identifying Learning Contents in Commercial Games";
Vortrag: FROG 2016 Vienna Games Conference, Wien; 23.09.2016 - 25.09.2016.

P. Purgathofer:
"3D-Drucken";
Vortrag: 3D-Printing & Intellectual Property: Eine technische Revolution im Lichte des Immaterialgüterrechts, Wien (eingeladen); 11.02.2014.

P. Purgathofer:
"airbags considered harmful";
Vortrag: Workshop "Grenzflächen der Informatik", Dagstuhl; 15.05.2006 - 19.05.2006.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"CAPTCHAs im Spannungsfeld zwischen Acessibility & Sicherheit";
Vortrag: <A-Tag>07: Barrierefreie Medien, Wien (eingeladen); 19.10.2007.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"design paradigms: what can we learn from the history of design";
Vortrag: Workshop-Reihe "New Paradigms in Interaction Design", Wien; 10.06.2005.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"designlehren";
Vortrag: Hermeneutische und kulturelle Funktionen von Visualisierungstechniken und interaktiven Interfaces, Reichenau/Rax; 20.05.2004 - 22.05.2004.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"designtheorie - design-praxis";
Vortrag: Pädagogik meets Design, Kiel (eingeladen); 22.09.2010.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Digital Games & Gewalt";
Hauptvortrag: Future and Reality of Gaming. Computerspiele in Forschung und Praxis, Wien (eingeladen); 21.09.2007 - 23.09.2007.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"eLearning 2.0";
Hauptvortrag: eLSA-Sommertagung 2007 "Digital Living - Neues Lernen in neuen Welten", Ramsau (eingeladen); 27.08.2007 - 29.08.2007.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Eröffnungsrede: Privatsphäre im digitalen Zeitalter";
Hauptvortrag: Privacy Week, Wien (eingeladen); 24.10.2016 - 30.10.2016.

P. Purgathofer:
"eVoting";
Vortrag: metaday 3, Wien (eingeladen); 04.05.2007.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Game design as an educational instrument";
Vortrag: ESF SCSS EXPLORATORY WORKSHOP: Affective and Emotional Aspects of Human-Computer Interaction: Emphasis on Game-Based and Innovative Learning Approaches, Pörtschach; 23.09.2004 - 25.09.2004.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Games for Health";
Vortrag: FROG 2014 Vienna Conference on the Future and Reality of Gaming, Wien (eingeladen); 10.10.2014 - 12.10.2014.

P. Purgathofer:
"informatik als designdisziplin";
Vortrag: IIG-Kolloquium Modellbildung und soziale Folgen, Freiburg; 20.06.2005.

P. Purgathofer:
"Kollisionspunkte von Technik und Recht - ein Rück - und Ausblick";
Vortrag: 10. österreichischer It-Rechtstag, Wien (eingeladen); 28.04.2016 - 29.04.2016.

P. Purgathofer:
"Mythen und Fakten zur Generation YouTube";
Vortrag: 10. Jahrestagung der Politischen Kindermedizin, Salzburg, Arena City Hotel (eingeladen); 11.11.2016 - 12.11.2016.

P. Purgathofer:
"OMG laptops im hörsaal - slidecasting 2.0 & the radical portfolio";
Vortrag: Educamp Graz, Graz (eingeladen); 06.11.2009 - 07.11.2009.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Open Science";
Hauptvortrag: GMW2016 - 24. Jahrestagung der Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft, Innsbruck (eingeladen); 29.08.2016 - 01.09.2016.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Pflichtenheft Considered Harmful";
Vortrag: Jahresagung des Fachbereichs "Informatik und Gesellschaft" der Gesellschaft für Informatik, Berlin (eingeladen); 27.04.2007 - 29.04.2007.

P. Purgathofer:
"Positive Impact Games";
Hauptvortrag: Game-based learning in systems thinking, Wien (eingeladen); 24.04.2014.

P. Purgathofer:
"Sharc - ad-hoc group collaboration support";
Vortrag: Designs on eLearning Online Conference, London; 27.03.2006 - 30.03.2006.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Software will take over the World";
Hauptvortrag: Algorithmic Regimes and Generative Strategies, Wien (eingeladen); 25.09.2015.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Sparkling Fingers";
Vortrag: Forschungsprogramm Sparkling Science Kongress 2009, TU Wien (eingeladen); 27.11.2009.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"the many dimensions of security in eVoting";
Vortrag: deepsec - In-Depth Security Conference 2007 Europe, Wien (eingeladen); 20.11.2007 - 23.11.2007.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"The many perspectives of Quality of Experience";
Hauptvortrag: 5th International Workshop on Quality of Multimedia Experience, Klagenfurt (eingeladen); 03.05.2013 - 05.05.2013.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"the radical portfolio";
Vortrag: Designs on eLearning Online Conference, London (eingeladen); 01.09.2009 - 05.09.2009.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"The Radical Portfolio";
Vortrag: TEDx Pannonia, Innovation and Technology Center Siegendorf, Burgenland; 07.12.2010.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Weblogs as Electronic Infrastructure for Academic Teaching";
Vortrag: Designs in eLearning. Teaching and Learning with Technology in Art, Design and Communication, London; 14.09.2005 - 16.09.2005.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Who needs blinking outlines? Perceived product complexity and the user.";
Hauptvortrag: 8th European Colloquium for User-friendly Product Information, Bologna (eingeladen); 18.04.2008 - 19.04.2008.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer:
"Zwischen den Seiten. Ein Nachruf auf das Buch in 7 Siegeln.";
Vortrag: Eröffnung der Fachbibliothek Inffeld, Graz (eingeladen); 15.10.2014.

P. Purgathofer:
"Zwischen den Seiten. Ein Nachruf auf das Buch in sieben Siegeln";
Hauptvortrag: edu|days 2013, Krems (eingeladen); 11.04.2012 - 12.04.2012.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer et al.:
"Exploring the relationship between design and HCI";
Poster: ACM Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI-2004), wien; 25.04.2004 - 29.04.2004.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer, P. Kotzé:
"A Framework for Design Exercises - From Creativity to Real World Use";
Vortrag: HCI Educators 2007. Creativity3: Experiencing to educate and design, Aveiro, Portugal; 29.03.2007 - 30.03.2007.

Zusätzliche Informationen

P. Purgathofer, N. Luckner:
"Aurora - Exploring Social Online Learning Tools Through Design";
Vortrag: ACHI 2014 : The Seventh International Conference on Advances in Computer-Human Interactions, Barcelona; 23.03.2014 - 27.03.2014.

Zusätzliche Informationen

K. Werner, P. Purgathofer, F. Kayali, N. Luckner:
"Tools to support self-determined mobility for people with dementia";
Vortrag: eHealth Summit Austria, Wien (eingeladen); 23.05.2017.


Habilitationsschriften


P. Purgathofer:
"designlehren: zur gestaltung interaktiver systeme";
technische universität/fakultät für technische naturwissenschaften und informatik, 2003.

Zusätzliche Informationen


Dissertationen (eigene und begutachtete)


K. Baumann:
"How designers teach - a qualitative research on design didactics";
Betreuer/in(nen), Begutachter/in(nen): P. Purgathofer, M. Pohl; E187 Institut für Gestaltungs- und Wirkungsforschung, 2004.

Zusätzliche Informationen

R. Graf:
"From Pink to Pong";
Betreuer/in(nen), Begutachter/in(nen): C Hohenbüchler, C. Sommerer, P. Purgathofer; Institut Kunst und Gestaltung, 2020; Rigorosum: 15.01.2020.

Zusätzliche Informationen

F. Gruber:
"If Code == Imagination: Theorie, Modelle und Entwurfsmuster generativer Designprozesse";
Betreuer/in(nen), Begutachter/in(nen): P. Purgathofer, P. Mörtenböck; Institut für Gestaltungs- und Wirkungsforschung; Institut für Kunst und Gestaltung, 2012; Rigorosum: 23.05.2012.

N. Luckner:
"Enabling Peer Review in Large University Courses";
Betreuer/in(nen), Begutachter/in(nen): G. Fitzpatrick, P. Purgathofer, J. Koubek, M. Ebner; Visual Computing and Human-Centered Technology, 2020; Rigorosum: 24.01.2020.

Zusätzliche Informationen

M. Pichlmair:
"Designing for Emotions - Arguments for an Emphasis on Affect in Design";
Betreuer/in(nen), Begutachter/in(nen): P. Purgathofer, P. Mörtenböck; E187 - Institut für Gestaltungs- und Wirkungsforschung, 2004; Rigorosum: 23.11.2004.


Diplom- und Master-Arbeiten (eigene und betreute)


J. Brandstetter:
"Positive Impact Game as a Contribution to Movement Rehabilitation";
Betreuer/in(nen): P. Purgathofer, H. Kaufmann; Institut für Gestaltungs- und Wirkungsforschung, 2013; Abschlussprüfung: 05/2013.

Zusätzliche Informationen

P. Minarik:
"Slidecasting 2.0 - eLearning im Lichte von Web 2.0 Trends";
Betreuer/in(nen): P. Purgathofer; Institut für Gestaltungs- und Wirkungsforschung, 2008.

Zusätzliche Informationen

M. Ulreich:
"Alchemist: A pervasive game to create awareness about food additives";
Betreuer/in(nen): P. Purgathofer; 193-05, 2020; Abschlussprüfung: 28.09.2020.

Zusätzliche Informationen


Wissenschaftliche Berichte


K. Baumann, P. Purgathofer, M. Pichlmair:
"Design Instruments for Interactive Systems Design";
Bericht für CONVIVIO Network of Excellence; 2005.

P. Purgathofer, A. Lenzhofer:
"Expertise zum Konzept »Arbeiten in der Rückfallebene nach risikobasiertem Ansatz«";
Bericht für ÖBB; 2014; 29 S.