[Back]


Diploma and Master Theses (authored and supervised):

A. Hadzijusufovic:
"Secure e-commerce platform for e-Learning and Teletrading";
Supervisor: M. Jazayeri, R. Kurmanowytsch; Institut für Informationssysteme, Abteilung für Verteilte Systeme, 2003.



English abstract:
We can define Telelearning as the use of networked computer environments and tools for education and training. It is a fundamentally important technological and social innovation for education and training at all levels in a knowledge-based society.
This master thesis deals with Telelearning systems and describes TELENET, a Telelearning and teletrading system developed by the company Schlumberger Sema. What are the advantages of medial learnining? For example, in the United States, one of the most developed societies nowadays, this year more than 138 million people studied or took part in some kind of advanced training. The US government invests more than 700 billions US$ per year (about 9% of US GDP) in education. On the other hand the High Tech industry makes about 8% of the GDP. More than 30% of US households have Web access, by the end of 2003 about 30% of households will have broadband access and by the year 2005 more than 1 billion Web users are estimated.
The term Telelearning comprises all arts of medial learning. Besides the already established printing media the new, electronic media nowadays is winning more and more on importance. Especially the use of web based teaching and learning sets one success-promising role in modern society. The question "why telelearning?" comes somehow naturally. The advantages of such systems are:
. Independence of learning/teaching from time and place
. Contrary to the print media, quick and easy content change and update
. Low-cost learning/teaching compared to traditional ways (no need for school or university facilities, administration reduced to minimum, no need for traveling to the school etc, the whole process of education can be done from home)
. Consistency of message (everybody gets the same information in the same way)
. Interactive education environment
. Simulations allow learners to test their skills in safe environments
. Minimal technology requirements (Internet-connected computer and Web-browser)
The goal of this work was to develop and validate a modular and inter-operable Teletraining system that will address the needs of training centers, of users and of instigators (e.g. local, regional authorities) of training programmers.

German abstract:
Der Begriff Telelearning ist definiert als die Benützung der vernetzten Rechnerumgebungen und Werkzeuge für Unterricht und Ausbildung. Es stellt eine fundamentale und wichtige Innovation für alle Arten der Schulung in einer wissensorientierten Gesellschaft.
In den USA, einer der modernsten und fortschrittlichsten Gesellschaften, haben im Jahr 2001 mehr als 138 Millionen Schüler und Studenten verschiedenste Ausbildungsmöglichkeiten in Anspruch genommen. Die Regierung der USA gibt mehr als 700 Millionen US$ (rund um 9% des US GDP) für die Bildung und Weiterbildung aus. Das Internet ist eine der am meist entwickelten Technologien in den letzten 10 Jahren. Mehr als 30% der amerikanischen Haushalte haben Web-Zugang. Außerdem rechnet man damit, dass es im Jahr 2005 mehr als eine Milliarde Internet-Benützer weltweit geben wird. Wenn man die genannten Tatsachen betrachtet, ergibt sich Telelearning als logische Folgerung.
Telelearning umfasst alle Arten des medialen Lernens. Neben den bereits etablierten Print-Medien sind das in zunehmenden Maße die elektronischen Medien. Insbesondere die Nutzung von webbasierten Schulungen und Weiterbildungen stellt eine erfolgsentscheidende Rolle in modernen, wissensorientierten Gesellschaften. Es stellt sich die Frage was die Vorteile des Fernlernens sind? Hier einige Vorteile von einem solchen System:
. Unabhängigkeit des Unterrichts von Zeit und Ort
. Im Gegensatz zu Print-Medien leichte und schnelle Erweiterung und Änderung des Inhaltes durch Updates
. Unterricht mit geringeren Kosten in Vergleich zur traditionellen Schulung ( des besteht kein Grund für die Schul - und Universitätsgebäude, reduzierte Administration, Möglichkeit dass die ganze Ausbildung von Zuhause ausgeführt sein kann)
. "Consistency of message" (jeder kriegt dieselbe Information auf dieselbe Art)
. Interaktive Unterrichts - Umgebung
. Simulationen ermöglichen Benutzer ihre gelernte Fähigkeiten gleich auszuprobieren
. Minimale Anforderungen an die Technologie (Rechner mit Internet-Zugang)
Den praktischen Teil meiner Diplomarbeit habe ich in Madrid bei der Firma Sema Group (heute SchlumbergerSema) durchgeführt. Das Projekt wurde von der Europäische Union unter der Abkürzung TELENET gefördert. Es sollte ein modulares und sicheres System entwickelt werden, die den Anforderungen der Übungszentren genügt. Das Ziel dieser Diplomarbeit war es, einen Prototyp für ein derartiges System zu bauen.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.