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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

F. Ledermann:
"An Authoring Framework for Augmented Reality Presentations";
Supervisor: D. Schmalstieg; Inst. für Softwaretechnik und Interaktive Systeme, 2004.



English abstract:
In this thesis, the design of APRIL, an XML-based language to create con\-tent-rich Augmented Reality (AR) applications and interactive presentations, is presented. The state of the art of hardware and software for AR systems is analyzed, to deduce the key concepts and features of APRIL. One central feature of APRIL is the separation of an application's content from the description of the hardware configuration the application should run on. This will allow users to run the same application with different hardware configurations, either reflecting different target platforms, or to replace the original target platform by a simulation environment in the development and testing phase.

While the question of content creation for AR applications has only recently moved into the focus of researchers, for other platforms like interactive CD-ROMs or web applications there is already a number of different approaches to create complex interactive presentations. These approaches are analyzed and compared, and the concept of using UML-statecharts as storyboards for interactive presentations is introduced. For APRIL, the storyboard, represented by a hierarchical concurrent state machine, will be the central document around which a presentation's content is arranged.

A prototype implementation of an APRIL player software, realized by transforming APRIL files into configuration files for the Studierstube AR system, is also presented. With this prototype implementation, several presentations for different AR setups have already been developed. APRIL allowed the authors of these presentations to realize them with much less effort than with a conventional approach, while at the same time providing increased flexibility and debugging possibilities.

German abstract:
In dieser Arbeit wird die Spezifikation von APRIL, einer XML-basierten Sprache zur Erstellung von multimedialen, interaktiven Augmented Reality (AR) Anwendungen, vorgestellt. Der aktuelle Stand der Technik von Hard- und Software von AR-Systemen wird analysiert, um daraus die zentralen Konzepte von APRIL abzuleiten. Ein wesentliches Konzept ist die Trennung des Inhalts einer Pr\"asentation von der Beschreibung der Hardware-Konfiguration, auf der die Pr\"asentation ausgef\"uhrt werden soll. Dies erlaubt die Aus\-f\"uh\-rung der selben Anwendung auf verschiedenen Hardware-Sys\-te\-men, die entweder unterschiedliche Zielplattformen oder auch Simulationsumgebungen zum Ent\-wickeln und Testen darstellen.

W\"ahrend die Frage der Erstellung komplexer Inhalte f\"ur AR-An\-wen\-dung\-en erst neulich ins Blickfeld der Forschung r\"uckte, existieren f\"ur andere Systeme, wie etwa interaktive CD-ROMs und Web-Anwendungen, bereits mehrere An\-s\"at\-ze zur Erstellung interaktiver Inhalte. Diese Konzepte werden analysiert und verglichen, und die Verwendung von UML-Zu\-stands\-dia\-grammen als Storyboards f\"ur interaktive Pr\"asentationen wird vorgestellt. F\"ur APRIL ist das Storyboard, dargestellt als hierarchisches Zustandsdiagramm, das zentrale Dokument zur Anordnung der Inhalte einer Pr\"a\-sen\-tation.

Eine Prototyp-Implementierung einer Abspielsoftware f\"ur APRIL Pr\"a\-sent\-atio\-nen wird ebenso vorgestellt. Mit diesem Prototyp wurden bereits einige Anwendungen f\"ur verschiedene AR Systeme entwickelt. APRIL er\-m\"oglich\-te die Realisierung dieser Anwendungen mit deutlich geringerem Auf\-wand als mit herk\"ommlichen Ans\"atzen, w\"ahrend zugleich die M\"oglichkeiten der Autorinnen und die Unterst\"utzung der Fehlersuche verbessert wurden.


Electronic version of the publication:
http://www.ims.tuwien.ac.at/~flo/Florian%20Ledermann%20-%20Diplomarbeit.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.