[Back]


Diploma and Master Theses (authored and supervised):

G. Houska:
"Erfolgsfaktoren Mobiler Kommunikation im Aussendienst";
Supervisor: J. Dorn; Institut für Informationssysteme, Datenbanken & Artificial Intelligence, 2003.



English abstract:
This paper is concerned with the factors involved in introducing mobile communication successfully to sales and service. Taking an integral view into account, all elements relevant within an enterprise will be analyzed.
The starting point of any investment is the operational objective. With regard to this, the question will be examined, under which premises the decision for the use of mobile communication should be taken. Subsequently, the processes occurring in an enterprise including the respective data model, and the necessity of redesigning the business processes will be discussed. The next section will show how the field sales force, who have to realize the processes adapted, may be successfully prepared for them. In addition, prevalent products in the area of software and hardware will be examined with regard to their properties and selected examples of widely used software will be given. Benchmarking, which is supposed to check the fulfillment of the previously established business objectives, represents the final component.
At the end of every section, a check list offers the opportunity to recapitulate the essential points and to take one’s own situation into consideration.
By means of case studies concerning sales and service, the factors involved in successful business, which have been presented earlier, will be verified and the concrete realization of a project will be put forward.
Subsequently, a categorization of process types describes feasible objective criteria regarding the premises and the demands with which and how the process can be redesigned.
The easily adaptable check list in the appendix of this paper allows for a swift analysis of an enterprise’s premises and progress for the successful introduction of mobile communication.

German abstract:
Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit den Faktoren zur erfolgreichen Einführung mobiler Kommunikation in Vertrieb und Service. Unter Berücksichtigung einer ganzheitlichen Betrachtung werden alle in einem Unternehmen relevanten Elemente analysiert.
Den Ausgangspunkt jeder Investition stellt die betriebliche Zielsetzung dar. Hierbei wird untersucht, unter welchen Voraussetzungen es zur Entscheidung zum Einsatz mobiler Kommunikation kommen sollte. Anschließend werden die im Unternehmen auftretenden Prozesse einschließlich des dazugehörigen Datenmodells und die Notwendigkeit einer Neugestaltung der Geschäftsabläufe erörtert. Wie die Mitarbeiter im Außendienst, die die adaptierten Prozesse durchzuführen haben, auf diese erfolgreich eingestellt werden können, wird im darauf folgenden Abschnitt gezeigt. Ebenfalls werden die gängigsten Produkte im Bereich der Soft- und Hardware auf ihre Eigenschaften hin überprüft und ausgewählte Beispiele weit verbreiteter Standardsoftware vorgestellt. Das abschließende Element bildet das Benchmarking, welches die Erreichung der zu Beginn festzulegenden Unternehmensziele überprüfen soll.
Am Ende jedes Abschnitts bietet eine Detailcheckliste die Möglichkeit, die essenziellen Punkte Revue passieren zu lassen und Überlegungen zur eigenen Situation anzustellen.
Mittels Fallbeispielen aus Vertrieb und Service werden die zuvor dargestellten Erfolgsfaktoren verifiziert und die konkrete Durchführung eines Projekts vorgestellt.
Im Anschluss beschreibt eine Kategorisierung der Prozesstypen mögliche objektive Kriterien, unter welchen Voraussetzungen, mit welchen Anforderungen und auf welche Weise der Prozess neu gestaltet werden kann.
Die offen gestaltete Checkliste im Anhang der Arbeit erlaut die rasche Analyse der Voraussetzungen und des Fortschritts in einem Unternehmen zur erfolgreichen Einführung mobiler Kommunikation.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.