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Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

M. Lanzenberger, M. Pohl:
"Media Informatics or Software Engineering: Why do women study computer science?";
Talk: 6th International Women into Computing Conference, London, UK; 2005-07-14 - 2005-07-16; in: "The Gender Politics of ICT", J. Achibald, J. Emms, F. Grundy, J. Payne, E. Turner (ed.); Middlesex University Press, (2005), ISBN: 1903561221; 7 pages.



English abstract:
Since 1997 there has been an increase of female students in computer science in Austria. We discuss possible reasons for this development, e.g., diversification of the studies emphasizing the application aspects (new Bachelor studies), the introduction of new fields in computer science studies, an increased demand for IT specialists holding an academic degree, and a higher percentage of young female Internet users. Women seem attracted by certain Bachelor studies like `Media Informatics´ and `Medical Computer Science´ and deterred by `Computer Engineering´ and `Information & Software Engineering´. However, from a feminist point of view the introduction of studies like `Medical Computer Science´ could reify gender stereotypes.

German abstract:
Seit 1997 hat der Anteil an Informatikstudentinnen an den österreichischen Universitäten zugenommen. In unserer Arbeit diskutieren wir mögliche Gründe für diese Entwicklung wie zum Beispiel die Ausdifferenzierung der Studien mit der Einführung des dreistufigen Studiensystems, die Einführung neuer Forschungs- und Anwendungsfelder, die verstärkte Nachfrage nach IT SpezialistInnen mit Univeristätsausbildung und die zunehmende Internetnutzung von jungen Frauen. Studentinnen werden von bestimmten Studienrichtungen, wie Medieninformatik und Medizinische Informatik, anscheinend stärker angesprochen. Andererseits weisen die Technische Informatik und Software Engineering geringe Beteiligung von Frauen auf. Neben den postiven Aspekten der Ausdifferenzierung der Studienangebote hin zu Medieninformatik und Medinzinsche Informatik usw. sollte aber auch eine damit verbundene, mögliche Verstärkung von Geschlechterstereotypen reflektiert und vermieden werden.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.