[Back]


Diploma and Master Theses (authored and supervised):

K. Potocka:
"Lernstilbasierte Adaptivität von E-Learning Kursen";
Supervisor: G. Kappel; Institut für Softwaretechnik und Interaktive Systeme, 2007.



English abstract:
E-Learning and its use is becoming more important for our education and work life. In schools the use of computers is increasing every day and at work computers are not only used for assistance but also for further education. Each student has different learning strategies and learns best if education fits his personal learning strategy. In traditional education such an adaptation is very hard to achieve but in E-Learning it is possible to organise. It tries to offer each student a course adapted to his own pre-ferred learning style. Consequently the student is able to achieve the best learning results. In this thesis, different learning style models are introduced. Based on the Learning Style Model of Felder and Silverman Learning it is attempted to find ap-propriate possibilities to change an E-learning course to better fit the preferences of each student. This concept has been implemented in Moodle to run a course about Web Engineering of the Institute of Software Technology and Interactive Systems at the Vienna University of Technology.

German abstract:
Der Einsatz von E-Learning Kursen hat sich in der Arbeits- und Ausbildungswelt in den letzten Jahren etabliert. In den Schulen werden immer mehr Computer in den Unterricht eingebunden und in der Arbeitswelt werden diese als Weiterbildungsmittel eingesetzt. Jeder Lernende hat in Bezug auf seine Lernstile verschiedene Präferenzen und lernt erfolgreicher, wenn der Unterricht an diese angepasst ist. In der traditionellen Lehre ist diese Anpassung nur schwer möglich, im E-Learning hingegen durch Adaptivität machbar. Dabei wird versucht, jedem Lernenden einen an seine Lernpräferenzen angepassten Kurs anzubieten, um bestmögliche Lernbedingungen zu erreichen. Im Zuge dieser Diplomarbeit werden einige Lernstile vorgestellt. Ziel der Arbeit ist es, anhand der Lernstiltheorie von Felder und Silverman geeignete Möglichkeiten zu finden, um einen E-Learning Kurs automationsunterstützt an die Lernstile der Lernenden anzupassen. Die Evaluierung des implementierten adaptiven E-Learning-Systems erfolgte anhand des Web Engineering Kurses des Instituts für Softwaretechnik und Interaktive Systeme der Technischen Universität Wien.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.