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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

G. Wastl:
"Einführung eines Großkundenportals bei einem Energieversorgungsunternehmen am Beispiel der Energieallianz Austria GmbH";
Supervisor: T. Grechenig, P. Leitner; 183/1, 2007.



English abstract:
Due to the liberalisation of the energy market, energy providing companies have to offer an efficient customer service in order to stay competitive. Introducing a customer portal qualifies to be a platform to respite the intense data interaction between big business customers and energy providers and to make the customer process more efficient and clearer. Whilst nowadays most energy providing companies donīt offer customer portals this thesis discusses the requirements to a customer portal and the most important success criteria for its introduction on the basis of a real world case study.
The requirements have been determined on a functional and a technical point of view. Initially the in the literature available requirements have been analysed and the most important requirements for energy providing companies have been collected.
For implementing the technical requirements different approaches have been compared and evaluated to select the most adequate for reflecting this method in depth. A further focus in this paper was a broad survey of customers of energy providing companies. This survey showed that most of the interviewed companies desire access to a customer portal whereas the most demanded functions were an overview of daily usage data, a demand set overview and the possibility to enter their counter reading. Finally a process model for introducing customer portals in energy providing companies has been developed on the basis of already existing models.

German abstract:
Mit der Liberalisierung der Energiewirtschaft müssen Energieversorgungsunternehmen heutzutage ein effizientes Kundenservice anbieten, um konkurrenzfähig bleiben zu können. Der Einsatz eines Kundenportals eignet sich dabei als Plattform, um den intensiven Datenaustausch zwischen Großkunden und Energieversorgern zu erleichtern und den Kundenprozess effizienter und übersichtlicher zu gestalten. Während die meisten Energieversorgungsunternehmen heutzutage noch keine Kundenportale anbieten, wird im Rahmen der vorliegenden Arbeit anhand eines konkreten Fallbeispiels ein detaillierter Anforderungskatalog an ein Kundenportal erarbeitet und die wichtigsten Erfolgskriterien bei dessen Einführung identifiziert.
Dabei wurden die Anforderungen an ein Kundenportal auf funktionaler und technischer Ebene ermittelt. Zunächst wurden die in der Literatur bekannten Anforderungen an Unternehmensportale analysiert und die für Kundenportale in Energieversorgungsunternehmen wichtigsten Anforderungen erfasst. Zur Umsetzung der technischen Anforderungen wurden unterschiedliche Methoden verglichen und bewertet, sodass die am besten geeigneten selektiert und im Detail beleuchtet werden
konnten. Als weiterer Schwerpunkt der vorliegenden Arbeit wurde eine breit angelegte Befragung von EVU-Großkunden durchgeführt. Hier zeigte sich deutlich, dass die Mehrheit der Befragten einen Zugang zu online Services über ein Kundenportal wünscht, wobei die am meisten nachgefragten Funktionen eine Übersicht über tagesaktuelle Verbrauchsdaten, eine Lastprofilübersicht und die Möglichkeit der Zählerstandseingabe sind. Abschließend wurde, basierend auf
bereits etablierten Modellen, ein Vorgehensmodell zur Einführung von
Kundenportalen in Energieversorgungsunternehmen entwickelt.

Keywords:
Unternehmensportale/Energieversorger/Vorgehensmodell

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.