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Publications in Scientific Journals:

H. Holzinger, A. Jeschko, J. Robra, G. Ramberger:
"Erneuerung und Verstärkung von fünf eisernen Eisenbahnbrücken von 1889";
Bauingenieur - Organzeitschrift der VDI-Gesellschaft Bautechnik, 77 (2002), 568 - 574.



English abstract:
Replacement and strenghtening of five iron railway bridges from 1889
The railway line, built 1889 as connection between the two main lines Vienna - Prague and Vienna - Krems from Sigmundsherberg to Hadersdorf in Lower Austria crosses five times the at time unregulated river Kamp. All five bridges follow the crossing angle between river and railway line and had spans between 65 and 70 m. The main girders had been trusses with parabolic upper chords, verticals and diagonals over two fields and a height of about 11 m. To use the line for the transport of goods, the Austrian Federal Railways decided to build up the line for loadclasses used now. For that reason four of the five historical bridges were replaced by new ones. Two by simple girder bridges and two by truss-bridges which are in view nearly equal to the old bridges. One existing bridge could be strengthened by a new carriage way girder which also works as a third lower chord so that the old view could be preserved.

German abstract:
Die im Jahre 1889 als Verbindungsbahn der Hauptstrecken Wien - Prag und Wien - Krems gebaute Eisenbahnlinie zwischen Sigmundsherberg und Hadersdorf in Niederösterreich überquert fünf Mal dem Kamp, damals ein nicht regulierter Fluss. Alle Brücken waren dem Kreuzungswinkel zwischen Fluss und Bahnlinie angepasst und hatten Stützweiten zwischen 65 und 70 m. Die Hauptträger waren Fachwerke mit parabolischen Obergurten, Pfosten und jeweils über zwei Felder geführte Diagonalen mit etwa 11 m Höhe in Feldmitte. Um die Strecke für Gütertransporte nutzen zu können, beschlossen die Österreichischen Bundesbahnen die Strecke für die heute übliche Belastung auszubauen. Dazu wurden vier der fünf historischen Brücken durch neue Bauwerke ersetzt. Zwei durch Einfeldträgerketten und zwei durch Fachwerkbrücken, die in ihren Umrissen den alten Brücken in der Ansicht gleichen. Eine bestehende Brücke konnte durch den Einbau eines neuen Fahrbahnträgers, der gleichzeitig auch als dritter Gurt der Hauptträger wirkt, in der Ansicht unverändert erhalten werden.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.