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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

J. Haberl:
"Durchführung und Auswertung von Weigh-in-Motion Messungen an einer Brücke in Wien";
Supervisor: J. Kollegger, E. Eichinger; Institut für Stahlbeton- und Massivbau, 2002.



English abstract:
Weigh-in-Motion is a method of determining the gross weight and axle loads of vehicles as they pass measurement instruments. In this diploma thesis, specific measurements taken at a bridge over the Liesingbach in Vienna’s 23rd district is used to explain the Weigh-in-Motion system. The first part of this diploma thesis describes the measurement instruments used and their application to different street sections for example to bridges. Subsequently, the measurement process, beginning with the assembly and calibration of the measurement instruments and finishing with the analysis and interpretation of the collected data, is detailed. The algorithms used for determining axle loads and the calculations of vehicles actual weights are introduced in the theoretical section of this thesis. In the following part the Weigh-in-Motion measurements on the Liesingbach Bridge at Vienna are described exactly. These measurements were collected during a European research project designed to develop methods of evaluating the structural integrity and load carrying capacity of existing bridges. The instrumentation and methodology used in Vienna to collect the data on the Liesingbach Bridge is described. The first step of the analyses of the collected data could be made directly at the site. With the use of a computer, the speed and the axle loads of every vehicle are calculated instantly after the vehicle is passing the bridge. Knowing this data it could be possible to determine if the vehicle exceeds the maximum acceptable limits given by the government. Furthermore, the influence lines of every passing vehicle are displayed. The calculated histograms of daily and weekly vehicle numbers, the gross weight and axle loads distribution over a day and over the whole week and finally the numbers of the overloaded vehicles are shown.

German abstract:
Weigh-in-Motion ist eine Messmethode, mit deren Hilfe unter anderem die auftretenden Achslasten und Gesamtgewichte der die Messeinrichtungen passierenden Fahrzeuge während der Fahrt erfasst werden können. In dieser Arbeit wird dieses Verfahren anhand von Messungen an einer Brücke über den Liesingbach im 23. Wiener Gemeindebezirk erläutert. Zuerst erfolgt eine Beschreibung der bei Weigh-in-Motion Messungen verwendeten Messeinrichtungen und deren Anwendungsmöglichkeiten auf Straßenabschnitten wie zum Beispiel Brücken. Der Ablauf einer Messung wird beschrieben, vom Aufbau der Messinstrumente, über die Kalibrierung des Gesamtsystems bis hin zur Auswertung der gemessenen Daten. Im Theorieteil werden Algorithmen zur Berechnung der Achslasten und des daraus resultierenden Gesamtgewichtes vorgestellt. Im darauf folgenden Abschnitt sind die an der Liesingbachbrücke durchgeführten Weigh-in-Motion Messungen genau beschrieben. Diese Messungen sind Teil eines europäischen Forschungsprojektes, dessen Ziel es ist, Verfahren zur Bewertung und Beurteilung von Kunstbauten an Strassen, wie zum Beispiel Brücken zu entwickeln. Die Instrumentierung an der dafür ausgewählten Liesingbachbrücke wird beschrieben, ebenso wie der gesamte Ablauf der Messungen. Der erste Schritt der Auswertung der Messergebnisse erfolgt direkt vor Ort. Für jedes die Brücke überquerende Fahrzeug werden an einem Laptop sofort dessen Geschwindigkeit und Achslasten sowie die Abstände der einzelnen Achsen angezeigt. Somit wäre es möglich, Überschreitungen der gesetzlich vorgeschriebenen Höchstwerte sofort festzustellen und zu ahnden. Weiters werden die jeweiligen Einflusslinien während der Überfahrt der Fahrzeuge ebenso wie die ermittelten Lastverteilungen über den Tag bzw. über die Woche, die Gesamt- und Achslastverteilungen und eine Abschätzung der Überlasten graphisch dargestellt.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.