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Doctor's Theses (authored and supervised):

S. Blovsky:
"Bewehrungsmöglichkeiten mit Geokunststoffen";
Supervisor, Reviewer: H. Brandl, H.G. Jodl; Grundbau und Bodenmechanik, 2002.



English abstract:
The main scope of this Doctoral Thesis is the extended investigation of geosynthetic reinforcement for special cases. Beyond the numerous applications, the two subjects “Reinforcement of road structures” and “Reinforced embankments and steep slopes” were chosen and examined within the framework of site tests, large-scale field tests and small-scale model tests.

The reinforcement of road structures represents one of the earliest fields of application for geosynthetics, but their effect of strengthening ist still not sufficiently known. Initially, the main goal of the site and field tests was to point out differences between manufacturing processes in the load/deformation behaviour. The investigation disclosed, that each inhomogeneities caused by the subgrade had more serious effects on the short term behaviour of standard geotextiles than manufacturing methods have. The geotextile functions of separation and filtration seem to be the triggering phenomena for the wellknown positve effects of geosynthetic reinforcement. Therefore long term investigations have been still running.
Design methods for the reinforcement of road structures using distortion-energy seem to be most suitable and can be regarded as practically sufficient by taking into account subgrade, load and coarseness.

Barriers (protective embankment dams) in rockfall-endangered zones are gaining increasing importance. Small-scale model tests showed, that geosynthetic reinforced earth-fill dams are able to resist much higher dynamic loads than not reinforced structures. Furthermore, advantages of different geosynthetic arrangements, anchoring and degree of compaction were pointed out and compared in an economic study.
A design approach for heavy dynamic impact could be verified and confirmed.

German abstract:
Ziel dieser Dissertation ist die vertiefende Untersuchung von Bewehrungsmöglichkeiten mit Geokunststoffen. Aus den zahlreichen Anwendungsmöglichkeiten wurden die Themenbereiche Tragschichtverstärkung sowie Dammbau/Steilböschungen gewählt und im Rahmen von Baustellenversuchen, großmaßstäblichen Feldversuchen sowie kleinmaßstäblichen Modellversuchen im Labor näher untersucht.

Tragschichtverstärkungen stellen zwar eines der ältesten Anwendungsgebiete für Geokunststoffe dar, doch ist ihre exakte Verstärkungswirkung nach wie vor rechnerisch nicht ausreichend erfaßbar. Die durchgeführten Versuche hatten zuächst zum Ziel, herstellungsbedingte Produktunterschiede im Trag-Setzungsverhalten nachzuweisen, zeigten jedoch, daß jegliche Inhomogenitäten aus dem Untergrund größeren Einfluß auf das Kurzzeitverhalten besitzen, als die Herstellungsart der gängigen Geotextilien. Die Trenn- und Filterwirkung der Geokunststoffe steht gegenüber der Bewehrungswirkung bei Tragschichtverstärkungen sicherlich im Vordergrund. Diesbezügliche Langzeituntersuchungen des Institutes für Grundbau und Bodenmechanik laufen weiterhin.
Dimensionierungsansätze für Geotextilien in Tragschichten, welche die Verzerrungsenergie berücksichtigen, erscheinen am zweckmäßigsten und können für die praktische Anwendung in Kombination mit Untergrund-, Last- und Körnungsklassen als ausreichend angesehen werden.

In steinschlag- und felssturzgefährdeten Zonen gewinnt der Bau von Schutzdämmen zunehmend an Bedeutung. Kleinmaßstäbliche Modellversuche zeigten, daß geokunststoffbewehrte Schutzdämme wesentlich höhere dynamische Kräfte aufnehmen können, als unbewehrte Konstruktionen. Darüberhinaus konnten Vor- und Nachteile unterschiedlicher Bewehrungsführungen, Verankerungssysteme und Verdichtungszustände aufgezeigt und im Zuge eines Wirtschaftlichkeitsvergleiches gegenübergestellt werden.
Ein Dimensionierungsmodell für den dynamischen Anprall wurde anhand der Modellversuche verifiziert und bestätigt.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.