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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

W. Eigl:
"Ringversuch Griffigkeitsmessung - Erfassung der Messgenauigkeit des Messsystems GripTester";
Supervisor: J. Litzka, A. Pfeiler; E 233 - Institut für Straßenbau und Straßenerhaltung, 2003.



English abstract:
ABSTRACT

The skid-resistance of a road is an important property to ensure road safety. It is mainly influenced by the construction of the tire, the roughness of the pavement surface, the vehicle speed, the water film thickness, the atmospheric conditions and the traffic. An indicator for the skid-resistance is the friction coefficient, which is recorded with dynamic or static measuring instruments.

In Austria and Germany the GripTester should be included in the technical specifications and standards for friction measuring. The GripTester is a three-wheeled trailer, that is be towed by a vehicle or pushed by a person.

To determine the precision of the measuring system GripTester, an accuracy experiment was carried out in Germany in autumn 2002. An investigation about the influence of a guiding system was also taken into consideration. With the guiding system a repeatability limit r = 0,04 and a reproducibility limit R = 0,05 could be achieved. Without the guiding system a repeatability limit r = 0,03 and a reproducibility limit R = 0,06 were obtained. The precision is only provisional, because the limit of participating laboratories for the accuracy experiment was not obtained.

German abstract:
KURZFASSUNG

Die Griffigkeit einer Straße ist eine wesentliche Gebrauchseigenschaft zur Gewähr-leistung der Verkehrssicherheit, und wird hauptsächlich von der Bauart des Reifens, der Textur der Fahrbahnoberfläche, der Fahrgeschwindigkeit, der Wasserfilmdicke, der Witterung sowie dem Verkehr beeinflusst. Quantifiziert wird die Griffigkeit durch den Reibungsbeiwert, der mittels dynamischer sowie punktueller Griffigkeitsmessgeräte erfasst wird.

In Österreich und Deutschland soll der GripTester in die technischen Regelwerke zur Griffigkeitsmessung aufgenommen werden. Beim GripTester handelt es sich um einen Dreiradanhänger, der mittels Zugfahrzeug gezogen oder per Hand geschoben wird.

Zur Ermittlung der Präzisionswerte des Griffigkeitsmesssystems GripTester wurde in Deutschland im Herbst 2002 ein Ringversuch durchgeführt, und der Einfluss eines orientierungsunterstützenden Spurführungssystems getestet. Mit Hilfe des Spur-führungssystems konnte eine Wiederholbarkeit r = 0,04 und eine Vergleichbarkeit R = 0,05 erzielt werden. Ohne Verwendung des Spurführungssystems wurde eine Wiederholbarkeit r = 0,03 und eine Vergleichbarkeit R = 0,06 erreicht. Allerdings sind diese Präzisionswerte nur als vorläufig zu betrachten, da die erforderliche Anzahl an Prüfstellen, zur Ermittlung der Prüffehler eines Prüfverfahrens, nicht erreicht wurde.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.