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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

R. Fröch:
"Beurteilung der Fahrbahngriffigkeit - Vergleichsuntersuchungen GripTester-RoadSTAR";
Supervisor: J. Litzka, A. Pfeiler; Institut für Straßenbau und Straßenerhaltung, 2003.



English abstract:
At the beginning the basics of the friction of road surfaces of asphalt and concrete will be explained and the different influences will be enumerated and discussed. The usual European friction measuring devices will be explained to get an overview; mainly the measuring devices used in Austria will be discussed in detail. Further on the standards in Austria and Germany will be described and the Austrian legal status will be summarized.
In cooperation with the arsenal research and the road authorities, an extensive measuring project with the measuring device GripTester has been started. Because of convenient reasons the execution of the measurements was carried out together with another master student. The results of the measurements are used in both master theses.
After analyzing the data, the influence of the wastage of the measuring tire to the results of the measurements of the GripTester will be checked on the one hand. On the other hand, with the measured friction coefficients and the International Friction Index (IFI) the correlation between the measuring devices GripTester and RoadSTAR will be analyzed.

German abstract:
Einleitend werden die Grundlagen betreffend die Griffigkeit von Straßenoberflächen aus Asphalt und Beton aufbereitet und die verschiedenen Einflüsse auf diese angeführt und diskutiert. Um einen Überblick über die verschiedenen Messprinzipien zu erhalten, werden die in Europa üblichen Griffigkeitsmessgeräte beschrieben, wobei vor allem auf die in Österreich verwendeten näher eingegangen wird. In weiterer Folge wird die derzeitige Normenlage in Österreich und Deutschland beschrieben und die Rechtslage in Österreich betreffend die Anforderungen an die Griffigkeit zusammengefasst.
Mit dem Messsystem GripTester wurde in Kooperation mit dem Arsenal Research und den Straßenbauverwaltungen, ein umfangreiches Messprogramm durchgeführt. Die Abwicklung der Messungen erfolgte aus praktischen Gründen gemeinsam mit einem weiteren Diplomanden. Das dabei gesammelte Datenmaterial wird in beiden Diplomarbeiten verwendet.
Nach der Analyse der Daten wird einerseits der Einfluss des Messreifenverschleißes auf die Messergebnisse des GripTesters untersucht und andererseits versucht, über die gemessenen Reibungsbeiwerte sowie über den International Friction Index (IFI) eine Korrelation zwischen den beiden Messgeräten GripTester und RoadSTAR herauszuarbeiten.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.