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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

R. Zahradnik:
"Ein Beitrag zur Griffigkeitsmessung in Österreich - Korrelationsuntersuchungen GripTerster-RoadSTAR";
Supervisor: J. Litzka, A. Pfeiler; Institut für Straßenbau und Straßenerhaltung, 2003.



English abstract:
At the beginning the basics of skid resistance and the friction process between tire and surface will be explained and described. Further on the influence of roughness to road surface will be explained with different model surfaces. To get an overview the specification of the Austrian friction measuring devices, which survey stationary and dynamically, will be discussed.
In cooperation with arsenal research and the road administration of Lower Austria, an extensive measuring program with the measuring device GripTester was started. Because of operating reasons the execution of the measurements was carried out together with another master’s student. The results of the measurements are used in both master’s theses.
Within these theses on the one hand after analysing the data issue, the influence of a differentially GripTester-calibration will be checked. On the other hand, with the measured friction coefficients and the European Skid Resistance Index (SRI) the correlation between the measuring devices GripTester and RoadSTAR will also be analysed.

German abstract:
In der gegenständlichen Arbeit werden eingangs die Grundlagen zum Thema Straßengriffigkeit aufbereitet, bzw. wird auf den Reibungsvorgang in der Grenzfläche Reifen/Fahrbahn näher eingegangen.
Einer ausführlichen Diskussion des Zusammenhangs zwischen Rauheit und Griffigkeit folgt eine Beschreibung der in Österreich derzeit verwendeten Griffigkeits- und Texturmessgeräte.
In Kooperation mit dem Arsenal Research und mit Unterstützung der Niederösterreichischen Straßenbauverwaltung wurde ein umfangreiches Messprogramm mit dem Messgerät GripTester durchgeführt. Aus praktischen Gründen erfolgte die Abwicklung der Messungen gemeinsam mit einem weiteren Diplomanden. Das dabei gesammelte Datenmaterial wird in beiden Diplomarbeiten verwendet.
In der gegenständlichen Arbeit wird nach der Analyse des gewonnenen Datenmaterials einerseits der Einfluss einer unterschiedlichen GripTester-Kalibrierung untersucht, andererseits wird versucht, über die gemessenen Reibungsbeiwerte sowie über den europäischen Griffigkeitskennwert (SRI) eine Korrelation zwischen den beiden Messgeräten GripTester und RoadSTAR herzuleiten.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.