[Back]


Contributions to Proceedings:

A. Weninger-Vycudil, P. Simanek, J. Litzka:
"Praktische Anwendung von Kennzahlen der Straßenbefestigung im österreichischen PMS";
in: "2nd European Pavement and Asset Management Conference", issued by: BAST, FSV, ISE; Bundesanstalt für Straßenwesen (BAST), Bergisch Gladbach - Köln - Karlsruhe, BRD, 2004, (invited), Paper ID Reihe 1, Nr. 2, 12 pages.



English abstract:
A key prerequisite for an efficient maintenance-planning of road pavements is the description of pavement characteristics by specific performance indicators for road pavements. This is necessary to specify the performance criteria and goals of the structural road maintenance as well as for the commercial or macro-economic assessment of different maintenance strategies from the perspective of both road users and road operators.

With the implementation of a computer-assisted Pavement Management System on the Austrian federal road network a process for the assessment of road condition was developed, which calculates special performance indicators for road pavements. The necessary input-values for these calculations are taken from different data bases, like road condition data (rutting, cracking, skid-resistance, etc.), information of pavement construction (material, thickness of layer, year of placement, etc.), data of traffic loads and climatic effects, information of road-geometry, etc. To enable the combination of different data, first the single attributes are transformed into dimensionless condition indexes by using special assessment- or normalization-functions respectively. After that the dimensionless condition indexes are combined into sub-indexes (comfort and safety index, pavement and distress index) and finally into a total condition index by using appropriate weighting- and combination-instructions.
It is possible to receive a prediction of the pavement condition at every time throughout the analysis period by combining this method with performance prediction models of each single condition attribute, so that the impact of different maintenance strategies can be quantified over a certain time period. Thus the performance indicators for road pavements have an important influence to different elements of the applied life-cycle-analysis, such as cost-benefit-calculation, optimization, performance prediction models, etc.

For the practical application of this method two software-products, which are especially developed for the maintenance of infrastructures, are used. The software-solutions, both of Canadian origin, enable a section-based analysis of the investigated road network. The results of the calculations are used on the one hand as a basis for multi-year working- or construction programs but on the other hand they can also be disposed as a foundation for decision on network-level by combining the outcomes of each single road section (e.g. development of road condition under different budget preconditions).

German abstract:
Eine wichtige Voraussetzung für eine effiziente Erhaltungsplanung des Straßenoberbaus ist die Beschreibung der Straßeneigenschaften durch bestimmte Kennzahlen und Kennwerte. Dies ist einerseits für die Festlegung von Anforderungs- und Zielkriterien der baulichen Erhaltung erforderlich, andererseits aber auch für die gesamt- oder betriebswirtschaftliche Beurteilung unterschiedlicher Erhaltungsstrategien sowohl aus der Sicht der Straßennutzer als auch aus der Sicht der Straßenbetreiber.

Mit der Implementierung eines computerunterstützten PMS auf den österreichischen Bundesstraßen wurde ein Verfahren entwickelt, das für die Bewertung des Straßenzustandes unterschiedliche Kennzahlen der Straßenbefestigung berechnet. Die hierfür erfor¬derlichen Eingangsgrößen werden aus verschiedenen Datengrundlagen entnommen, wie z.B. Straßenzustandsdaten (Spurrinnen, Risse, Griffigkeit, etc.), Informationen über den Oberbau (Material, Schichtdicke, Herstellungsjahr, etc.), Daten über die Beanspruchung durch Verkehr und Klima, Informationen der Straßengeometrie, etc. Um eine Verknüpfung der unterschiedlichen Informationen zu ermöglichen, werden zunächst die dimensions¬behafteten Einzelgrößen über spezielle Bewertungs- bzw. Normierungsfunktionen in dimensionslose Zustandswerte übergeführt und danach durch die Anwendung geeigneter Gewichtungs- und Verknüpfungsvorschriften zu Teilwerten (Gebrauchswert und Substanzwert) und letztendlich zu einem Gesamtwert zusammengefasst.
Durch die Verknüpfung des Verfahrens mit auf die Einzelmerkmale bezogenen Straßenzustandsprognosemodellen (deterministische Verhaltensfunktionen) sind zu jedem Zeitpunkt der Analyse Vorhersagen hinsichtlich des Straßenzustandes möglich, sodass die Auswirkungen unterschiedlicher Erhaltungsstrategien über einen bestimmten Zeitraum quantifiziert werden können. Die Kennwerte der Straßenbefestigung haben daher einen entscheidenden Einfluss auf verschiedene Elemente der angewendeten Lebenszyklusana¬lyse, wie Nutzen-Kosten-Untersuchung, Optimierung, Verhaltensfunktionen, etc.

Für die praktische Anwendung dieses Verfahrens werden zwei speziell für die Erhaltung von Infrastrukturobjekten entwickelte Softwarelösungen aus Kanada verwendet, die eine abschnittsbezogene Analyse des zu untersuchenden Straßennetzes ermöglichen. Die Ergebnisse der Berechnungen werden einerseits als Grundlage für mehrjährige Arbeits- oder Bauprogram¬me verwendet, können aber auch durch eine Zusammenfassung der Einzelergebnisse auch als Grundlage für Entscheidungen auf Netzebene herangezogen werden (z.B. Zustandsentwicklung für unterschiedliche budgetäre Randbedingungen).


Online library catalogue of the TU Vienna:
http://aleph.ub.tuwien.ac.at/F?base=tuw01&func=find-c&ccl_term=AC04967073


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.