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Scientific Reports:

E. Pucher, J. Litzka, J. Haberl, J. Girard, R. Walcher, M. Geieregger, M. Kalivoda, M. Bukovnik:
"Reale Lärmemissionsfaktoren des Straßenverkehrs und Reduktionsszenarien durch Gesamtsystemoptimierung";
Report for FFF Projekt; 2003.



English abstract:
In the context of this research project a consortium has been formed dealing with road traffic noise emissions. The consortium consists of researchers from the Vienna University of Technology and PsiA-Consult Environmental Research and Engineering GmbH. The partners in this group have supplied real-life traffic noise data and have performed analyses on these data with the goal of reducing traffic noise. For this purpose a computation model was developed based on measured traffic noise data, which considers the local conditions for real-life situations so that a consistent evaluation and more reliable noise prognoses are possible. Due to the influences of traffic composition, maximum speed and gradient on the vehicle sound emission lev-els, typical traffic conditions were defined. The traffic situations defined consisted of an urban main road, an urban road in a residential area, a main rural road, and a mo-torway on level ground and on gradients.
Vast amounts of traffic noise measurement data exist in Austria, but it is difficult to systematically compare these results. In particular the position of the microphones used in the acoustic measurements, the applied measurement method, the time scale and information about the exact traffic composition often deviate between sets of measurement results. However systematic measurements could be accomplished in this project according to the statistical pass-by method standardized by the Euro-pean Union, whereby material emission factors of the today's traffic have been found.
A result based on analyses made by the consortium was that the temporal change over a decade of the material noise emissions and the emissions of the certifying procedure of motor vehicles vary clearly from each other. One reason might be the dominating dependence of the noise emissions from tyre-road noise, more strongly than the certification measurements of the ISO measuring method. Beyond that, structural conditions like road installations and transverse joints exhibit an enormously high influence on the actual noise level.
The results from this research project demonstrate the necessity of further measure-ments in a variety of traffic scenarios using the statistical pass-by method in order to obtain a consistent view of the noise emissions occurring in real-life traffic situations. These further results would lead to additional improvements in the performance of computational models for traffic noise levels.

German abstract:
Im Rahmen des Forschungsprojekts geht ein Konsortium, bestehend aus Forschern der TU Wien und psiA-Consult Umweltforschung und Engineering GmbH der Stra-ßenverkehrslärmemission auf den Grund und liefert Basisdaten zu ihrer Reduktion. Zu diesem Zweck wurde ein Berechnungsmodell entwickelt, das die realen Bedin-gungen vor Ort berücksichtigt und damit eine konsistente Beurteilung der Ist-Situation und zuverlässigere Lärmprognosen erlaubt. Aufgrund der Einflüsse von Verkehrszusammensetzung, der zulässigen Höchstgeschwindigkeit und der Längs-neigung auf die Schallemissionsbelastungen des Menschen aus dem Straßenver-kehr wurden für das Modell typische Verkehrssituationen definiert. Dabei handelt es sich um die Straßentypen Städtische Hauptverkehrsstraße, Städtische Straße in ei-ner Wohngegend, Außerörtliche Hauptverkehrsstraße, Autobahn in der Ebene und in alpinem Gelände.
Es gibt zwar eine Vielzahl von Messergebnissen in ganz Österreich, die jedoch schwer systematisch vergleichbar sind. Insbesondere die Position der Mikrophone bei den akustischen Aufnahmen, die angewandte Meßmethode, die Zeitauflösung und etwaige Informationen über die genaue Verkehrszusammensetzung weichen oft von einander ab. Es konnten in diesem Projekt jedoch systematische Messungen nach der EU-weit genormten statistischen Vorbeifahrtmethode durchge-führt werden, wodurch reale Emissions-faktoren des heutigen Straßenverkehrs gewonnen werden.
Eine Erkenntnis der Analysen war, dass die zeitliche Veränderung über eine Dekade der realen Lärmesmissionen und der Emissionen bei der Zertifizierung von Kraftfahrzeugen sehr deutlich voneinander abweichen. Es dürfte die reale Geräuschemission eines vorbeifahrenden Fahrzeuges deutlich stärker vom Reifen- Fahrbahngeräusch dominiert sein, als die Zertifizierungsmessungen am ISO-Messplatz. Darüber hinaus weisen bauliche Gegebenheiten, wie Straßeneinbauten und Querfugen, einen enorm hohen Einfluss auf das tatsächliche Geräuschniveau auf.
All diese Forschungsergebnisse drängen das Erfordernis der Durchführung weiterer flächendeckender Messungen nach der statistischen Vorbeifahrtmethode zur konsi-stenten weiterführenden Betrachtung der tatsächlich auftretenden Geräuschemissio-nen auf, um die aufgestellten Geräusch-Immissionsberechnungsmodelle weiter verbessern zu können.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.