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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

B. Kunisch:
"Aufnahmeverfahren und Bewertungsmethoden der Längsebenheit von Straßen";
Supervisor: J. Litzka, A. Weninger-Vycudil; Institut für Straßenbau und Straßenerhaltung, 2006.



English abstract:
Concerning safety and comfort issues on roads longitudinal evenness is one of the main focal
points. Unevenness is noticed as discomfort by the user and can also cause a reduction of the
force between tire and pavement, which has strong influence on the maneuverability. Additional
forces on the loading and on the road, which cannot easily be detected by driving over appear
and are related to the arising of additional dynamic loads.
This masterīs thesis presents various methods for measuring road roughness, based on a
comprehensive literature research. On the one hand there is the possibility to measure the
absolute height of specific points of the profile, or determine the relative deviation to an ideal
profile. On the other hand the effects of the unevenness on the driver, the car and the road are
assessed.
It is then necessary to interpret the roughness data, so to form an assessment about the
condition of the road. To do that there are different methods, which are listed and explained in
the following text. It has its focus on the techniques used in Austria, Germany, Switzerland and
the USA and comprises also recent research works.
The legal settings for this topic are built by technical guidelines and standards, they are
therefore especially mentioned for each specific method for which they are valid and listed in
general at the ending.

German abstract:
Die Längsebenheit ist hinsichtlich einer sicherheitstechnischen und komfortbezogenen
Beurteilung des Straßenzustands eine der wichtigsten Einflussgrößen. Unebenheiten werden
einerseits direkt vom Nutzer als unangenehme Schwingungen wahrgenommen, können aber
auch eine Verminderung des Kraftschlusses zwischen Fahrbahn und Reifen bewirken und
somit die Lenkbarkeit des Fahrzeuges beinträchtigen. Nicht explizit erkennbar sind die
zusätzlichen Belastungen durch dynamische Lasten, die einerseits das Ladegut und
andererseits die Straße an sich belasten.
In der vorliegenden Diplomarbeit werden auf der Grundlage einer umfassenden
Literaturrecherche verschiedene Möglichkeiten der Aufnahme der Ebenheit, als absolute
Höhenkoten, geometrische Abweichung des Profils von einer idealen Vorgabe oder auch
verknüpft mit der Wirkung auf Fahrer, Fahrzeug und Straße, angeführt.
In einem weiteren Schritt werden aufgenommene Daten auch bewertet, um ein Urteil über den
Zustand der Straße abgeben zu können. Auch hier bieten sich eine Reihe von Möglichkeiten,
wobei der Schwerpunkt der Betrachtung auf den in Österreich und im europäischen Umland
verwendeten Methoden, sowie neueren Forschungsarbeiten in diesem Bereich liegt.
Den rechtlichen Rahmen im Bereich des Straßenbaus bilden Richtlinien und Normen, daher
werden auch hier die für diesen Fachbereich zutreffenden Regelungen angegeben und die
darin angeführten Methoden aufgelistet.

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