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Publications in Scientific Journals:

G. Achs, C. Adam:
"Schwingungsdämpfung von Brücken bei kritischen Bauzuständen";
Straße und Autobahn (invited), 57 (2006), 5; 288 - 294.



English abstract:
Bridges, which are constructed by the cantilever method, are vulnerable when the structure is long but has not yet been joined together. In combination with the utilized lightweight design wind gusts and heavy wind may lead to undesired horizontal vibrations with large amplitudes and subsequently to structural failure. Tuned Liquid Column Dampers are proposed to amplify the effective structural damping and thus allow for larger cantilever lengths. Experimental investigations on a small-scale bridge model set-up in the laboratory for structural dynamics of the Institute for Building Construction and Technology at the Vienna University of Technology confirm the beneficial results of comparative numerical simulations. Tuned Liquid Column Dampers are tuned to the fundamental mode of the bridge under construction.

German abstract:
Brücken, die im Vorbauverfahren errichtet werden, können durch ihre geringe horizontale Steifigkeit im Bauzustand durch Windböen zu kritischen horizontalen Schwingungen angeregt werden, welche die Stabilität des entstehenden Tragwerks gefährden. Es wird vorgeschlagen einen entsprechend dem Baufortschritt in Etappen abzustimmenden, mitgeführten Flüssigkeitstilger einzusetzen, um die effektive Strukturdämpfung zu erhöhen und dadurch größere Vorbaulängen zu erlauben. Ein maßstäblicher Versuchsaufbau im Laboratorium für Baudynamik des Instituts für Hochbau und Technologie der Technischen Universität Wien bestätigt sowohl bei zeitlich harmonischer, berührungsloser Anregung wie auch im Ausschwingversuch die günstigen Simulationsergebnisse. Die Abstimmung der Flüssigkeitstilger erfolgt auf die Grundschwingung der auskragenden Brücke.


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