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Scientific Reports:

D. Gutknecht, R. Kirnbauer, U. Drabek, Th. Nester, N. Ostermann, A. Schöbel, C. Rachoy, H. Wiesenegger:
"Hochwasserwarnsystem für Eisenbahnstrecken";
Report for BMVIT im Wege der FFG; 2006; 58 pages.



English abstract:
Within the Austrian Federal Railways - Operation limited, a safe operation management as well as safe transportation of passengers and goods and protection from hazards (mudslides, flooding of track systems) has top priority.
Demands on high line-availability and maximum security level are specifically challenging today´s international competition (medium-term and long-run competence of Austria). Certifications of security as well as standardised safety measures in the context of flood waters warning and flood control measures build confidence, are attractive and can be effective in advertising and media.
On the basis of past occurrences - media event on August 12, 2002, Salzach (Salzburg -Federal State of Austria), CRD push-pull train 1504 Pass LUEG - ÖBB was instructed to make a feasibility study with the pilot scheme Salzach, called `Flood Waters Warning Systems for Railways´. Within the scope of `Program 12 - Intelligent Infrastructure´ the project was aided by the Austrian Federal Ministry for Transport, Innovation and technology (BmVIT).
The consortium consists of the Austrian Federal Railways - Operation limited - Department for Research & Development; Vienna University of Technology - Institute for Hydraulic Engineering and Hydrology Engineering; Vienna University of Technology - Institute for Railway Engineering, Transport Economics and Cableways; Hydrology Service - Salzburg Federal State of Austria.
On the basis of existing hydrological forecast models, this project aims to determine expectant critical water levels over hydraulic calculations. This method was exemplarily tested at the stream course of the river Salzach (West Railway Line between Zell am See and Golling - Abtenau) in order to investigate its feasibility and its reliability for forecasts.
An already applied result of this feasibility study was the reinforced contact between ÖBB-executive persons in charge of the specific sections and the Hydrology Service in Salzburg, which enabled a timely flood waters warning in Austria during summer time 2006.
In future the regional control centres will be in charge of regulating the company-internal information flow concerning flood waters warnings and will be responsible for informing the executive person in charge of the jeopardized section.

German abstract:
Die sichere Betriebsführung, der gefahrlose Transport von Personen und Gütern, sowie deren Schutz gegenüber Katastrophen (Murenabgänge, Überflutungen von Gleiskörpern etc.) stehen für die ÖBB Infrastruktur Betrieb AG an oberster Stelle.
Eine besondere Herausforderung im internationalen Wettbewerb (mittel- und langfristige Kompetenz Österreichs) stellt die Anforderung an eine hohe Trassenverfügbarkeit und an ein hohes Sicherheits-Niveau dar. Sicherheitsbescheinigungen und standardisierte Schutzmaßnahmen gegenüber den Belangen der Hochwasserwarnung bzw. des Hochwasserschutzes wirken vertrauensbildend, attraktiv und damit werbe- und medienwirksam.
Aufgrund vergangener Ereignisse - medienwirksames Ereignis vom 12.8.2002 an der Salzach (CRD - Wendezug 1504 am Pass Lueg) - wurde ÖBB Infrastruktur Betrieb AG, Stab Forschung & Entwicklung beauftragt eine Machbarkeitsstudie "Hochwasserwarnsystem für Eisenbahnstrecken" mit Pilotprojekt Salzach durchzuführen.
Dieses Projekt wurde im Rahmen der Programmlinie I2 - Intelligente Infrastruktur durch das Bundesministerium für Verkehr, Innovation und Technologie gefördert.
Das Konsortium für das Projekt setzt sich aus ÖBB Infrastruktur Betrieb AG - Stab Forschung & Entwicklung, TU Wien - Institut für Wasserbau und Ingenieurhydrologie, TU Wien - Institut für Eisenbahnwesen Verkehrswirtschaft und Seilbahnen und Hydrografischer Dienst - Land Salzburg zusammen.
Das Ziel des Projekts wurde so definiert, aus vorhandenen hydrologischen Prognosemodellen, unter zu Hilfenahme der hydraulischen Berechnung, zu erwartende Wasserstände in kritischen Profilen zu ermitteln. Die dabei entwickelte Methodik wurde exemplarisch am Flusslauf der Salzach (Westbahnstrecke zwischen Zell am See und Golling-Abtenau) auf ihre Machbarkeit geprüft, um die Prognosenzuverlässlichkeit zu erforschen.
Als bereits angewandtes Ergebnis der Machbarkeitsstudie innerhalb der ÖBB wurde in Salzburg der Kontakt zwischen Streckenverantwortlichen (ÖBB, Salzachstrecke) und dem hydrografischen Dienst (Land Salzburg) verstärkt, dadurch erfolgte im Sommer 2006 bereits eine rechtzeitige Hochwasserwarnung.
Der Informationsablauf für Hochwasserwarnungen innerhalb der ÖBB wird zukünftig über die regionalen Leitstellen (RLS) erfolgen und über diese erfolgt die Verteilung an den zuständigen ÖBB - Streckenverantwortlichen (1-te Ausbaustufe. Fernmündlich, Endziel: e-mail).

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.