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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

A. Pichler:
"Die Berechnung der Straßennutzerkosten im Pavement Management Programm HDM-4";
Supervisor: J. Litzka, P. Simanek; Straßenbau und Straßenerhaltung E233, 2006.



English abstract:
The pavement management system HDM-4 is a software for techincal and economical assessment of roadworks investments. It was developed on behalf of the World Bank and is used worldwide as a scheduling tool and decision guidance. The program contains an extensive
module for calculating the road user costs (i.e. costs of resources, travel time, accidents and environmental costs) depending on road conditions, traffic volume and other factors.
The road user costs can be influenced by taking maintenance measures. This also results in changing the given road conditions. The Road User Cost-Model in HDM-4 allows to calculate the road user cost before and after the intended measure. Additionally it is also possible to compare the costs associated to different investment alternatives using this software.
Consequently the pavement management is no longer limited in technical maintenance of roads, but is enlarged by the aspect of economical benefit. Investments in road works can be well
founded with a direct benefit for road users.
The intention of the present paper, "The Calculation of road user costs in the Pavement Management System HDM-4" is to give a general overview about the calculation models of road user effects and road safety included in the Pavement Management System HDM 4. The paper
gives a short description of the calculation structures and the concepts behind them.
Additionally this paper gives an overview on all inputs needed for using the calculation module
of the HDM 4 Road User Cost Models.

German abstract:
Das Pavement Management System HDM 4 ist eine im Auftrag der Weltbank entwickelte Software zur technischen und wirtschaftlichen Bewertung von Investitionen im Straßenbau und findet weltweit breite Verwendung als Entscheidungshilfe und Planungswerkzeug in der Straßenerhaltung. Es enthält ein umfangreiches Modul zur Berechnung der Straßennutzerkosten (d.s. Kosten für Ressourcenverbrauch, Reisezeitkosten, Unfallkosten und Umweltkosten) in Abhängigkeit von Anlageverhältnissen, Straßenzustand, Verkehrsaufkommen und anderen
Faktoren.
Durch das Setzen von Erhaltungsmaßnahmen - und einer damit einhergehenden Veränderung des Straßenzustands und/oder der Anlageverhältnisse - können die Straßennutzerkosten beeinflusst werden. Mit dem Berechnungsprogrammen im HDM 4 können die
Straßennutzerkosten vor und nach einer Erhaltungsmaßnahme bzw. die Kosten bei verschiedenen Maßnahmenvarianten ermittelt und zum Vergleich herangezogen werden. Damit ist die Entscheidungsfindung in der Straßenerhaltung nicht mehr auf die wirtschaftliche
Erhaltung des Bauwerks Straße beschränkt, sondern um den wesentlichen Aspekt des volkswirtschaftlichen Nutzens erweitert. Investitionen in die Erhaltung können damit auch als direkt nutzenbringend für den Straßennutzer argumentiert werden.
Ziel der vorliegenden Arbeit "Die Berechnung der Straßennutzerkosten im Pavement Management Programm HDM-4" ist es, einen Überblick über die Berechnungsmodelle zu den Teilbereichen Straßennutzerkosten aus Ressourcenverbrauch und Verkehrssicherheit (Unfallkosten) zu schaffen. Der Aufbau der Berechnungen und die dahinterstehenden Konzepte sollen kurz dargestellt werden. Weiters soll ein Überblick geschaffen werden, welche Eingabedaten vom Anwender bereitzustellen sind, um mit den Berechnungsprogrammen des
Moduls Straßennutzerkosten arbeiten zu können.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.