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Books and Book Editorships:

S. Sima:
"Österreich im transeuropäischen Verkehrssystem";
in series "IVS-Schriften, Band 25", series editor: G. Hauger; Österreichischer Kunst- und Kulturverlag, Wien, 2005, ISBN: 3-85437-270-1, 199 pages.



English abstract:
Abstract (en)
The aim of this paper is on one hand to show the position of Austria within the European traffic system and on the other hand to describe the traffic infrastructure plans on the part of the European Union.
The main Austrian traffic corridors follow alpine passages and have not changed their position for centuries. The detour of Austrian territory concerning important traffic relations is possible only with long ways around. The European home market involves traffic by increased transport distances. For a frontier country with a huge foreign trade this fact impacts also a huge share of cross border traffic. Compared to the traffi c infrastructure of other European countries, the Austrian one is fully developed, especially concerning the railway network, which implies a huge performance by mode of the railway goods transport. The future traffic development can only be mastered on the European level. An exclusive nation-state viewpoint of transportation is - due to the present and predicted developments
- not appropriate. The European Union is aware of this problem and therefore has declared European traffi c infrastructure plans, the Trans-European transport network (TENT), for an European policy. By virtue of this policy, the Community has, for the fi rst time,
acquired competences affecting the sphere of territorial planning.

German abstract:
Zusammenfassung (de)
Ziel dieser Arbeit ist zum einen die Klärung der Bedeutung Österreichs im europäischen Verkehrssystem und zum anderen die Darstellung der Verkehrsinfrastruktur-Leitpläne seitens der Europäischen Union. Die Hauptverkehrskorridore folgen in Österreich den Alpendurchlässen und haben ihre Lage seit Jahrhunderten nicht wesentlich verändert. Die Umfahrung Österreichs ist auf wichtigen
europäischen Verkehrsrelationen mit großen Umwegen verbunden.
Der europäische Binnenmarkt zieht durch die Steigerung der Transportweiten Verkehr nach sich, was sich in einem Grenzland, welches selbst regen Außenhandel betreibt, durch einen
relativ hohen Anteil an grenzüberschreitender Verkehrsnachfrage bemerkbar macht. Im europäischen Vergleich verfügt Österreich über ein sehr gut ausgebautes Verkehrsinfrastrukturnetz, besonders was die Schieneninfrastruktur anbelangt. Dies ist auch ein Mitgrund für den hohen Anteil der Schiene an der Gütertransportleistung.Die zukünftige Verkehrsentwicklung kann nur auf europäischer Ebene gemeistert werden.Eine ausschließlich nationalstaatliche Sicht des Verkehrswesens erscheint ob der gegenwärtigen und prognostizierten Verkehrsentwicklungen nicht angebracht. Dies hat die Europäische Union auch erkannt und europäische Verkehrsinfrastruktur-Leitpläne, die Transeuropäischen Verkehrsnetze (TEN-V), zu einem ihrer Politikbereiche erklärt, was erstmals eine Kompetenzaneignung seitens der EU im Bereich der Raumplanung darstellt.

Résumé (fr)
LŽobjectif de ce travail est dŽune part de clarifi er le rôle de lŽAutriche dans le système de transport européen, dŽautre part dŽexpliquer le schéma directeur de lŽinfrastructure de transport mis en place par lŽUnion européenne. En Autriche, les principaux corridors de transport suivent les passages à travers les Alpes et nŽont pas fondamentalement changé de position depuis les derniers siècles. Le contournement de lŽAutriche vers les destinations européennes importantes oblige à de longs détours. Le marché intérieur de lŽUnion européenne implique une augmentation du trafi c, des distances de transport et la hausse du pourcentage des demandes de transport transfrontalier; dans un pays lui-même très impliqué dans le commerce extérieur. Comparé à lŽUnion européenne, le réseau infrastructurel Autrichien est très bien développé, en particulier le réseau ferroviaire. CŽest aussi pourquoi le transport de marchandise est largement assuré par voie ferroviaire. Le développement futur du transport ne peut être maîtrisé quŽà lŽéchelle européenne. La considération du transport au niveau national exclusivement parait déplacé, au-delà de la situation actuelle étant donné les pronostics concernant le trafi c. Ce fait étant reconnu par lŽUnion européenne et le schéma directeur dŽinfrastructure de transport à lŽéchelle
européenne, le réseau transeuropéen de transport (RTE-T), a été déclaré sujet de la politique européenne impliquant une assimilation des compétences par lŽUnion européenne concernant lŽaménagement du territoire.

Povzetek (sl)
Namen dela je po eni strani razlaga polozaja Avstrije v evropskem prometnem sistemu in po drugi strani predstavitev prometnih načrtov Evropske Unije. V Avstriji sledijo glavne prometne osi alpskim prehodom in se v zadnjih stoletjih niso bistveno spremenile. Obvoz Avstrije je na vaznih evropskih relacijah povezan z velikimi
ovinki. Evropski notranji trg povzroča zaradi podaljsanja prevoznih daljav dodaten promet, kar se zrcali v mejni drzavi, katera sama veliko trguje z inozemstvom, v povečanem povprasevanjem po prekomejnem prometu. Avstrija ima v evropski primerjavi zelo visoko razvito omrezje prometne infrastrastrukture, posebno glede zelezniskih prog, kar med drugim privede do visokega deleza zeleznice pri tovornem prometu. Bodočni prometni razvoj je mogoče obvladati samo na evropski ravni. Zaradi sedanjega ter rognosticiranega prometnega razvoja gledanje izklučno z zornega kota nacionalne drzave ni primerno. Evropska Unija je to dejstvo tudi spoznala in razglasila prometne načrte, transevropska prometna omrezja, za del evropske politike, kar pomeni prvo prilastitev pristojnosti Evropske Unije na območju prostorskega planiranja.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.