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Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

P. Hofmann, U. Grebe, M. Fitl, R. Prüfer, D. Weissenberger:
"Kanalabschaltung: Der intilligente Weg zur Verbrauchsreduktion kleiner Ottomotoren";
Talk: 23. Internationales Wiener Motorensymposium, Wien (invited); 2002-04-25 - 2002-04-26; in: "23. Internationales Wiener Motorensymposium", H.-P. Lenz (ed.); Fortschritt-Berichte VDI Verlag GmbH, Reihe 12/Band 490 Düsseldorf (2002), ISBN: 3-18-349012-9; 81 - 100.



English abstract:
Technologies for fuel consumption reduction are effective on I y when the customer are willing to purchase them. Especially with regard to the market segment of sub- compact cars the customer is on I y accepting such technologies that show a sensible cost-to-benefit-ratio.
Port Deactivation is a very simple possibility to increase the dilution tolerance for ex- haust gas of four-valve eng in es without compromising the fullload performance. The fuel consumption of a sub-compact class vehicle in the European drive cycle can be reduced by 3 to 6 per cent. The proven port fuel injection and the three-way-catalytic converter can be retained.
80 per cent of the fuet consumption reduction of gasoline direct injection operated in stratified charge mode can be achieved with gasoline engines below 1.6 liter dis- placement while the additional produc t cost are less than 20 per cent.
Fiat-GM Powertrain is therefore consequently developing port-deactivation for the further refinements of their small gasoline engines.

German abstract:
Verbrauchsreduzierende Technologien sind nur wirksam, wenn sie auch von den Kunden gekauft werden. Insbesondere im Marktsegment der Kleinwagen werden vom Käufer nur die Technologien angenommen, die ein sinnvolles Kosten-Nutzen- Verhältnis aufweisen.
Die Kanalabschaltung stellt bei Vierventilmotoren eine einfache Möglichkeit dar, die Abgasrückführverträglichkeit zu erhöhen ohne die Volllast zu beeinträchtigen. Der Kraftstoffverbrauch von Kleinwagen im europäischen Testzyklus lässt sich durch die- se Maßnahme um 3 bis 6 % verringern. Die bewährte Saugrohreinspritzung und die Dreiwege-Katalysatortechnologie kann beibehalten werden.
Bei Ottomotoren unter 1 ,6 I Hubraum werden etwa 80 % des Verbrauchsreduzie- rungspotenzials der mit Ladungsschichtung betriebenen Benzindirekteinspritzung er- reicht, wobei weniger als 20 % der zusätzlichen Produktkosten anfallen.
Bei Fiat-GM Powertrain wird deshalb die Kanalabschaltung konsequent für die Wei- terentwicklung der kleinen Ottomotoren angewandt.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.