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Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

B. Geringer, W. Weissel, G. Reischl, T. Wopelka:
"Charakterisierung der Partikelemissionen bei ottomotorischen Brennverfahren";
Talk: 13. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik 2004, Aachen (invited); 2004-10-05 - 2004-10-06; in: "13. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik 2004, Aachen", H. Wallentowitz, S. Pischinger, I. Albers, U. Grütering (ed.); fka Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH, Aachen (2004), 1063 - 1086.



English abstract:
A survey of Otto combustion principles with regard to particulate size distribution, particulate mass emission and particulate compounds as well as basic differences to Diesel combustion principles is the content of this paper. Furthermore, a sensitivity
analysis of all the relevant engine operation parameters, state-of-the-art exhaust aftertreatment systems and operating strategies will be incorporated.
Direct injection gasoline engines show, due to their thermodynamical process control, a high potential of fuel consumption reduction especially in stratified partial load operation. However, compared with the homogeneous combustion process, the complex mixture formation procedures lead to altered conditions of particulate
formation. The knowledge of the different impacts and consequences can be a valuable support for the optimisation of future combustion strategies. The crucial instrument for the particulate classification is the usage of state-of-the-art measurement and analysis methods. A part of this paper will focus on these new measurement techniques.

German abstract:
In diesem Beitrag werden ottomotorische Brennverfahren hinsichtlich
Partikelgrößenverteilung, Partikelmassenemission und Partikelzusammensetzung sowie die wesentlichen Unterschiede zu dieselmotorischen Brennverfahren beschrieben. Des Weiteren erfolgt eine Einflussdarstellung bzw. Sensitivitätsanalyse der relevanten Motorbetriebsparameter, aktueller Abgasnachbehandlungssysteme
und der Betriebsstrategien auf die Partikelemissionen.
Speziell der Ottomotor mit Direkteinspritzung besitzt im geschichteten Teillast-Betriebsmode durch seine thermodynamische Prozessführung ein relativ hohes Potential zur Kraftstoffverbrauchsreduktion. Im Vergleich zu rein homogenen
Brennverfahren ergeben sich aber aufgrund der komplexen
Gemischbildungsvorgänge geänderte Partikelentstehungsmöglichkeiten. Die Kenntnis der verschiedenen Einflüsse und Auswirkungen kann bei der weiteren Entwicklung neuer Brennverfahren eine wertvolle Unterstützung zur Optimierung sein.
Gerade die Nutzung modernster Mess- und Analysetechnik für die Partikelgrößen und -konzentrationsbestimmung ist hier ein unverzichtbares Instrumentarium. Ein Teil dieses Beitrages widmet sich dieser völlig neuen Messtechnik.


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