[Back]


Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

B. Geringer, P. Hofmann, G. Prochazka, J. Willand, C. Jelitto, O. Schäfer:
"Selbstzündungsphänomene an einem hochaufgeladenen Ottomotor und Abhilfemöglichkeiten";
Talk: 26. Internationales Wiener Motorensymposium 28.- 29. April 2005, Kongresszentrum Hofburg, Wien (invited); 2005-04-28 - 2005-04-29; in: "26. Internationales Wiener Motorensymposium 28.- 29. April 2005", H.-P. Lenz, B. Geringer (ed.); Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Nr. 595 (2005), ISBN: 3-18-359512-5; 391 - 405.



English abstract:
For a successful implementation of a downsizing-concept on a SI engine it is essential that high supercharging pressures and also high torques are available already at low engine speeds. During investigations with a supercharged 4-cylinder-gasoline engine autoignition occurred which prevented high boost rates at low engine speeds. By means of the application of optical measurement- and observation-techniques the reason for the autoignition could be found. A bad mixture formation which effected the formation of a fuel wall film in the combustion chamber was the cause.
To effectively prevent the occurrence of autoignition, fuel wall film formation in the combustion needs to be avoided. This can be done by optimizing the mixture formation as weil as the charge motion.

German abstract:
Für eine erfolgreiche Umsetzung eines Downsizing-Konzeptes beim Ottomotor müssen bereits bei niedrigen Drehzahlen hohe Ladedrücke und damit hohe Mitteldrücke darstellbar sein. Bei Untersuchungen an einem 4-Zylinder-Ottomotor mit Fremdaufladung traten im unteren Drehzahlbereich bereits bei moderaten Ladedrücken Selbstzündungseffekte auf, welche eine weitere Anhebung des Ladedruckes verhinderten. Durch den Einsatz von optischen Mess- und Beobachtungstechniken konnte als Ursache für diese Selbstzündungsphänomene eine unzureichende Gemischbildung, die zu einer erhöhten Wandfilmbildung im Brennraum führte, gefunden werden.
Die wirksamste Maßnahme zur Verhinderung der Selbstzündungen ist die Vermeidung eines Wandfilmaufbaus im Brennraum. Dabei muss sowohl die Gemischaufbereitung als auch die Ladungsbewegung dahingehend optimiert werden, dass keine oder nur geringe Wandbenetzung mit Kraftstoff erfolgt.


Online library catalogue of the TU Vienna:
http://aleph.ub.tuwien.ac.at/F?base=tuw01&func=find-c&ccl_term=AC05936678


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.