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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

B. Schneeweiss:
"Erstellung und Verifikation eines vereinfachten Simulationsmodells zur Untersuchung des Abrollvorgangs bei unebener Fahrbahn";
Supervisor: B. Geringer, L. Magerl; E 315 Institut für Verbrennungskraftmaschinen und Kraftfahrzeugbau, 2007; final examination: 2007-10-15.



English abstract:
As part of chassis development relevant situations regarding driving comfort are simulated at an early development stage using modern CA methods. On the basis of these simulated results, vehicle comfort characteristics can be rated at an early stage for future vehicles, thus allowing easy modification.
With the aim of reducing the necessary simulation computing time, an alternative model to that currently used is developed in this thesis. The alternative model uses a much simplified representation of the potentially significant influences on the driving comfort. Simulation results, extracted from this model, are verified using measurements from real vehicles.
Furthermore, simulations are carried out with various parameter values, in order to demonstrate their influence on driving comfort.

German abstract:
In der Fahrwerkentwicklung werden komfortrelevante Fahrsituationen in einem frühen Entwicklungsstadium mittels moderner GA-Methoden simuliert. Auf Basis der Ergebnisse dieser Simulationen können die Komforteigenschaften eines zukünftigen Fahrzeugs frühzeitig eingeschätzt und bei Bedarf abgewandelt werden.
Zur Verringerung der notwendigen Rechenzeit zur Durchführung der Simulationen wird in dieser Diplomarbeit ein alternatives Simulationsmodell zu dem momentan gebräuchlichen Modell entwickelt. Das alternative Modell beschränkt sich dabei auf eine stark vereinfachte Abbildung der potentiellen Haupteinflussgrößen auf den Komfort.
Simulationsergebnisse aus diesem Modell werden anhand von Messungen am realen Fahrzeug verifiziert-
Ferner werden Simulationen mit wechselnden Parameterwerten durchgeführt, um deren Einfluss auf den Fahrkomfort zu veranschaulichen.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.