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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

H. Horner, C. Stockinger:
"Geschäftsprozessmanagement in der Vermoegensverwaltung: Konzepte, Methoden und Werkzeuge anhand einer aktuellen Fallstudie";
Supervisor: G. Kappel, M. Wimmer; Institut für Softwaretechnik und Interaktive Systeme, 2008.



English abstract:
An important topic, which modern companies have to cope with, is how to effectively handle the constantly changing challenges. This affects customer related topics as well as legal obligations. Trust businesses are no exception to this. This becomes evident through the implementation of the new WAG 2007 (Wertpapieraufsichtsgesetz 2007) and through the tide of the current events.

How can these challenges be handled the best? This paper analyzes how business process management can help to solve this matter. Therefore the Authors examined on the one hand the aspects of integrated business process management in general and on the other hand they use a case study to show the methods of how to collect the status quo of the actual processes. According to this example they present a landscape of the processes with all the key processes. In addition to the detailed documentation of the key processes, they are also modelled in accordance with BPMN (Business Process Modelling Notation). The authors also give an overall assessment of the key processes according to the possible improvements.

The conclusion is that companies can, through permanent business process management, adopt to change in time. The sole documentation of the processes though, does not imply that business process management is implemented efficiently.

German abstract:
Ein wichtiges Thema, mit dem sich heutige Unternehmen auseinandersetzen müssen, ist die effiziente Bewältigung der sich ständig ändernden Anforderungen. Dies betrifft sowohl Kundenanforderungen, wie auc gesetzliche Rahmenbedingungen. Auch Vermögensverwaltungen sind davon nicht ausgenommen. Dies zeigen einerseits die Einführung des neuen WAGs 2007 (Wertpapieraufsichtsgesetz 2007) und andererseits die aktuellen Ereignisse am Finanzmarkt.

Doch wie am Besten mit diesen Herausforderungen umgehen? Diese Arbeit untersucht deshalb, wie Geschäftsprozessmanagement dazu beitragen kann. Dazu werden zum einen die Aspekte von ganzheitlichem Geschäftsprozessmanagement im Allgemeinen betrachtet und zum anderen, anhand einer Fallstudie, Methoden aus dem Geschäftsprozessmanagement zur Erhebung der Ist-Prozesse angewendet. Anhand dieses Beispiels wird eine Prozesslandkarte mit den Kernprozessen präsentiert. Zusätzlich zur Detaildokumentation der Kernprozesse, werden diese zum Großteil auch mit BPMN (Business Process Modelling Notation) modelliert. Außerdem wird eine Gesamtbeurteilung der Kernprozesse im Bezug auf Verbesserungsmöglichkeiten abgegeben.

Fazit ist, dass kontinuierliches Geschäftsprozessmangement für Unternehmen eine Möglichkeit ist, sich rechtzeitig den Veränderungen anzupassen. Eine reine Dokumentation der Prozesse bedeutet aber noch nicht, dass Geschäftsprozessmanagement effizient eingesetzt wird.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.