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Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

B. Geringer, R. Rosenitsch, C. Bauer:
"PKW-Flottentest für Pflanzenöl sowie begleitende wissenschaftliche Untersuchungen";
Talk: VDI Tagung, Dresden, Maritim Hotel & Internationales Congress Center (invited); 2008-11-06 - 2008-11-07; in: "Innovative Fahrzeugantriebe 2008", VDI Verlag GmbH, Düsseldorf, VDI-Berichte 2030 (2008), ISBN: 978-3-18-092030-6; 171 - 190.



English abstract:
The technical suitability of pure vegetable oil as an alternative to Diesel fuel has been tested on a vehicle fleet of just under 100 participants in a field test. Four Diesel cars in production version - registered for the first time between 1999 and 2003 - have been chosen for the project and retrofitted to mere vegetable oil operation (one refuelling system). These cars have been operated by their owners in everyday life and tested by scientists at Vienna University of Technology with regard to fuel consumption and emissions. The relative change of results when using different fuels was the main focus in the emission tests. Carbon mon-oxide and unburned hydrocarbon showed a great range which comprised clear improvement as well as distinct deterioration. The most important findings were: with nitrogen oxides and particles deterioration has to be expected whereupon modern direct-injection engines tend to react more sensitively. The use of particulate filters has not been worked out successfully for vegetable oil operation yet. The bigger part of the field test participants expressed contentment with vegetable oil operation in everyday life, despite a higher service need.

German abstract:
Die technische Eignung von Pflanzenöl als Dieseltreibstoff-Alternative wurde an einer PKW-Fahrzeugflotte mit knapp 100 Teilnehmern in einem Praxisversuch untersucht. Im Rahmen des Projektes wurden 4 Diesel-PKW in Serienausführung, erstmalig zwischen 1999 und 2003 zugelassen, ausgewählt und auf reinen Pflanzenölbetrieb (1-Tanksystem) umgerüstet, im Alltag der Besitzer betrieben und von der TU-Wien mit dem Schwerpunkt Verbrauch und Emissionen getestet. Bei der Abgasmessung stand die relative Veränderung der Messwerte durch den eingesetzten Bio-Treibstoff im Zentrum der Analyse. Für Kohlenmonoxid (CO) und unverbrannte Kohlenwasserstoff (HC) gibt es eine große Streubreite von merkbarer Verbesserung bis zu deutlicher Verschlechterung. Die wichtigsten Ergebnisse waren, dass bei Stickstoffoxiden (NOX) und Partikeln mit einer merkbaren Verschlechterung zu rechnen ist, wobei modernere direkteinspritzende Motoren tendenziell empfindlicher reagieren. Der Einsatz von Partikelfiltern ist für Pflanzenölbetrieb derzeit noch nicht gelöst. Die Zufriedenheit mit dem Pflanzenölbetrieb im Alltag selbst wurde insgesamt von der überwiegenden Mehrheit der Teilnehmer am Flottentest bestätigt; trotz erhöhtem Servicebedarf.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.