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Contributions to Books:

F. Franek, A. Pauschitz:
"Metallische und Polymere Gleitelemente am Beispiel ausgewählter Tribologischer Untersuchungen";
in: "Vortragsunterlagen zum TAE-Lehrgang 32507.00.003 "Selbstschmierende und wartungsfreie Gleitlager"", issued by: TAE - Technische Akademie Esslingen; TAE - Technische Akademie Esslingen, Esslingen, Deutschland, 2008.



English abstract:
Porous sliding elements (especially porous bearings) as weil as polymer sliding elements are used in large quantities and in many different applications. For special applications metallic sliding elements with hybrid lubrication (graphiteoil- compound, multiphase composites, MMC) are used. The valuation of the friction and wear behaviour of those "selflubricating" sliding elements "free of maintenance" enables to provide mechanical engineers with infonnation in order to achieve suitable design and fimctional and life time estimations. The present state, especially with respect to
standardisation of testing, is discussed. In addition some specific questions on quality criteria of the sliding elements concemed are asked where selected examples of research topics and investigations, carried out in research projects at the (previous) Tribology and Engineering Design Section of the Vienna University of Technology, and at the Austrian Center of Competence for Tribology or partners, respectively, are presented.

German abstract:
Sintergleitelemente (vor allem Sintergleitlager) sowie Kunststoffgleitelemente werden in großer Stückzahl lmd in vielfältigen Anwendungsgebieten eingesetzt. Darüber hinaus werden bei besonderen Anfordenmgen bzw. Aufgabenstellungen metallische Gleitelemente mit hybriden Schmierkonzepten (Graphit-ÖI-Compound, Mehrphasige Komposite, MMC) eingesetzt. Die Beurteilung des Reibungs- und Verschleißverhaltens dieser "selbstschmierenden" bzw. "wartungsfreien" Gleitelemente ist daher eine wesentliche Voraussetzung, um den Konstrukteuren Infonnationen für die Gestaltung, Funktions- und Lebensdauerabschätzlmg derartiger Elemente zur Verfügung zu stellen. Der Stand der Technik, insbesondere der Charakterisierung bzw. Prüfung, wird dargelegt. Darüber hinaus werden - anhand von ausgewählten Beispielen von Forschungsthemen und Untersuchungen aus dem Umfeld des (früheren) Arbeitsbereiches
Tribologie lmd Konstruktion, TU Wien, bzw. des Österreichischen Kompetenzzentrums fiir Tribologie - einige spezielle Fragestellungen im Zusammenhang mit Qualitätskriterien der angesprochenen Gleitelemente behandelt.


Related Projects:
Project Head Friedrich Franek:
Tribologie


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.