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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

A. Oismüller:
"Effizienzvergleich von Lärmschutzmaßnahmen im Straßenbau unter Berücksichtigung der Lebenszykluskosten";
Supervisor: J. Litzka, J. Haberl; Institut für Verkehrswissenschaften - Professur für Straßenbau und Straßenerhaltung, 2009.



English abstract:
Within the last few years the reduction of noise - which means subjectively negative feelings about an objective sonic-happening - became an important topic in infrastructural agendas. Therefore the search for possible noise-reduction nearby of infrastructural
buildings urged many different solutions.
At the beginning of this work a short and general introduction into the topic of noise is placed. Its goal is to become familiar with the specific definitions, calculating operations and measuring methods. The following chapter deals with different noisereducing measurement methods, with a short view on regulations and laws. Afterwards
different possibilities of noise reducing measures are presented, especially different kinds of noise barriers and noise reducing pavements.
Chapter four describes the development of a digital terrain model, which is the basis for the analysis of the impact of emission and immission on two settlements by three different pavement materials, namely cement concrete, asphalt concrete and porous asphalt. The two residential areas are placed north and south of the highway.
Due to calculations of the software SoundPLAN 6.4 one can define, if there are exceedances of the legal immission-limit-values. As a result of this exceedance the software optimizes noise barriers so, that these given immission-limits will be observed for all buildings within the two villages. If this is necessary, the overall system
has to be calculated again.
Finally an estimation of probable life-cycle-costs takes place, which means that both the single construction costs and the lifetime maintenance costs are considered in the calculation. To be able find the most economical overall solution, an life-cycleperiod of 30 years is estimated.

German abstract:
In den letzten Jahren hat sich die Bekämpfung von Lärm - subjektiv als negativ beurteiltes Schallereignis - zu einer wichtigen Aufgabe im Infrastrukturbereich entwickelt. Dieses Streben nach einer Lärmminderung im Nahbereich von Straßeninfrastruktureinrichtungen führt zur Entwicklung unterschiedlicher Lösungsansätze.
Zu Beginn dieser Arbeit erfolgt eine kurze, allgemeine Einführung in die Lärmthematik. Diese soll vor allem mit den gängigen Definitionen, Rechenregeln und Meßverfahren vertraut machen. In einem weiteren Kapitel werden Lärmminderungsmaßnahmen behandelt, wobei am Anfang ein kurzer Einblick in die gesetzlichen Grundlagen gegeben wird. Danach werden die Möglichkeiten einer Emissionsreduktion vorgestellt, bevor schließlich unterschiedliche bautechnische Maßnahmen - mit dem Schwerpunkt Lärmschutzwände - dargelegt werden.
In Kapitel 4 dieser Arbeit wurde ein Geländemodell entwickelt, anhand dessen drei unterschiedliche Ausführungsvarianten der Fahrbahndeckschicht - Beton, Asphaltbeton und Drainasphalt - und deren Wirkung hinsichtlich der Schallausbreitung sowie die Einwirkung auf zwei Siedlungen - eine nördlich und eine südlich der Autobahntrasse - untersucht werden. Aufgrund der Ergebnisse der
Berechnung mit dem Programm SoundPLAN 6.4 werden für jede
Deckschichtvariante im Falle einer Immissionsgrenzwertüberschreitung optimierte Lärmschutzwände errechnet. Für diesen Fall erfolgt dann ein nochmaliger Berechnungsdurchlauf.
Schlussendlich erfolgt eine Abschätzung möglicher Lebenszykluskosten, die sowohl die einmalige Errichtung als auch die Erhaltung während der gesamten Lebensdauer beinhalten. Um eine Aussage über die wirtschaftlichste Gesamtvariante treffen zu können, werden die Lebenszykluskosten für einen Beurteilungszeitraum von 30
Jahren miteinander verglichen.

Keywords:
Lärmschutzwand, Schallausbreitung, Schall, Drainasphalt

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.