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Scientific Reports:

J. Litzka, M. Wistuba:
"European Long LIfe Pavement Group, Schlussbericht zu Phase 3 & 4";
Report for Bundesministerium für Verkehr, Innovation und Technologie; Report No. 3.310, 2009; 189 pages.



English abstract:
The ELLPAG (European Long Life PAvement Group) is an European forum for the promotion of exchange of experience and development of new ideas in the field of design, assessment and maintenance of long life pavements. Founded 1998/99 by the group of west European road directors (WERD), now called Confederation of European Directors of Roads (CEDR) and supported by FEHRL (Forum of European National Highway Research Laboratories) ELLPAG is acting as an international working group chaired by the Transportation Research Laboratory (TRL). It is financed by the respective national road administrations of the member states. As Austrian member the institute for road construction and maintenance of TU Vienna (ISTU) (now Research department Road engineering of the Institute for Transportation sciences) participated in this group with support form the federal ministry BMVIT.

Main objective of ELLPAG is the development of strategies for planning, construction and strengthening of existing pavements as well as for the evaluation and maintenance of lond life pavements in order to promote the application of these pavements in Europe. The ELLPAG working program consists of 4 phases:

(1) phase 1, flexible pavements (finished 2004)
(2) phase 2, semi-rigid pavements (finished 2005/08)
(3) phase 3, rigid pavements (finished 2009)
(4) phase 4, basics for best practice guide (finished 2009)

This final report comprises the phases 3 and 4 und contains the concluding report in German language together with the report of the ELLPAG group in English language with all the national annexes. Further general information about ELLPAG activities is also included.

German abstract:
Die ELLPAG (European Long Life PAvement Group) ist ein europäisches Forum zur Förderung des Informationsaustausches und der Entwicklung neuer Ideen auf dem Gebiet der Bemessung, Beurteilung und Erhaltung langlebiger Straßen-konŽstruktionen (Long Life Pavements, LLP). 1998/99 von der Gruppe der West-europäischen Straßenbaudirektoren, nunmehr Confederation of European Directors of Roads (WERD/CEDR) initiiert und mit Hilfe von FEHRL (Forum of European National Highway Research Laboratories) realisiert, ist die ELLPAG eine internationale Arbeitsgruppe unter dem Vorsitz des Transportation Research Laboratory (TRL). Sie wird von den nationalen Straßenverwaltungen der Mitgliedsstaaten finanziert. Für Österreich nahm mit Unterstützung des BMVIT das Institut für Straßenbau und Straßenerhaltung der TU Wien (ISTU) (nunmehr Forschungsbereich Straßenwesen des Instituts für Verkehrswissenschaften) an dieser Gruppe teil.

Übergeordnetes Ziel der ELLPAG ist die Entwicklung von Strategien für Planung, Neubau bzw. Verstärkung vorhandener Befestigungen, sowie für die Beurteilung und Erhaltung von langlebigen Straßenkonstruktionen. Damit soll die Anwendung von Long Life Pavements in Europa vorangetrieben werden. Das Arbeitsprogramm der ELLPAG ist in 4 Phasen gegliedert:

(1) Arbeitsphase 1, flexible Befestigungen (abgeschlossen 2004)
(2) Arbeitsphase 2, halbstarre Befestigungen (abgeschlossen 2005/08)
(3) Arbeitsphase 3, starre Befestigungen (abgeschlossen 2009)
(4) Arbeitsphase 4, Grundlagen Anwenderhandbuch (abgeschlossen 2009)

Der vorliegende Schlussbericht umfasst die Arbeitsphasen 3 und 4 und enthält neben dem zusammenfassenden Bericht in deutscher Sprache auch den Bericht der ELLPAG-Gruppe in englischer Sprache samt den nationalen Anhängen und zusätzliche Informationen über die ELLPAG-Aktivitäten.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.