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Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

B. Geringer, P. Hofmann, S. Zarl, U. Grebe:
"Ventilhubstrategien zur Verbrauchsabsenkung von kleinvolumigen Ottomotoren";
Talk: Motorische Verbrennung - Engine Combustion Processes, München (invited); 2009-03-19 - 2009-03-20; in: "Motorische Verbrennung, 9.Tagung", A. Leipertz (ed.); (2009), 521 - 532.



English abstract:
This paper deals with a 2- step valve lift concept with the aim of fuel consumption reduction of homogenous, stoichiometric, spark-ignited combustion processes. The focus lies on a valve lift strategy with "late inlet valve closing". An additional phasing
of the camshaft enables the possibility of setting the load through the free choice of the closing time of the inlet valve. Arising from the system at "late inlet valve closing" timings the stability of the consumption diminishes because of a lower effective compression ratio, foremost if additionally high exhaust gas recirculation rates are adjusted. However the charge motion and the stratification of the charge can be influenced through different profiles of the inlet valve lift curves. The present strategy reveals that based on the already good starting basis with port deactivation and camphasing with the 2-step valve lift concept at wide part load ranges up to further 4% reduction in the fuel consumption can be generated.

German abstract:
Die vorliegende Abhandlung beschäftigt sich mit einem 2-stufigen, variablen Ventilhubkonzept zur Verbrauchsabsenkung bei homogenen, stöchiometrischen Otto-Brennverfahren. Im speziellen wird auf eine Ventilhubstrategie mit spätem Einlassschluss eingegangen. Durch eine zusätzliche Nockenwellenverstellung (Camphaser) ergeben sich dabei Freiheitsgrade bei der Einstellung der Last auf Grund der freien Wahl des Einlassschlusses. Bei spätem Einlassschluss sinkt systembedingt durch das niedrigere effektive Verdichtungsverhältnis die Verbrennungsstabilität, vor allem wenn zusätzlich hohe Abgasrückführraten eingestellt werden. Die Ladungsbewegung und die Schichtung der Ladung können jedoch durch unterschiedliche Profile der beiden Einlassventilhubverläufe beeinflusst werden. Bei der
hier vorgestellten Strategie zeigt sich, dass bezogen auf die bereits sehr gute Ausgangsbasis mit Kanalabschaltungssystem und Nockenwellenverstellung mit der 2-stufigen Ventilhubumschaltung in weiten Teillastbereichen bis zu weiteren 4% Verbrauchseinsparung generiert werden können.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.