[Back]


Participations in Exhibitions without Catalogue:

R. Stuefer, C. Kühn, A. Lehn:
"fliegende Klassenzimmer";
Personal exhibition; organised by: Kunsthaus Mürz, curator: R. Stuefer, C. Kühn, A. Lehn; Mürzzuschlag, 2009-11-13.



English abstract:
The rooms we learn and teach in have hardly changed over the past hundred years. The classroom is still 9 metres x 7 metres in size and the primary location for lessons that are held in an hourly cycle - even though teachers and architects agree that contemporary teaching methods are far more varied and require appropriately flexible types of classroom.

The subject of the exhibition is the mutual interrelationship between the architectural space and teaching and learning. It addresses all those who are involved directly or indirectly with education and the basic spatial requirements for teaching and learning: primarily pupils, teachers, parents, architects and politicians. The exhibition provides an opportunity to learn about the development of school building and its background. Visitors are invited to take a playful approach to engaging with space in a 1:1 installation, and develop their own vision for the school of the future'.

The interactive installations engage the visitor and provide an impetus for communication about visions of future school architecture. A school furniture collage, stretchable fabric rooms ('Raumschläuche'), and a pavilion that is used instead of a classroom in one Danish school all challenge existing conventions and are open to exploration. The history of school architecture over the last 200 years is documented using original plans and models, and includes innovative examples from the Az W archive of schools built between 1950 and 1980.
Flying Classrooms
Flying Classrooms provides a space for a dialogue and the exchange of experiences between pupils, teachers and parents on the one hand, and architects and politicians on the other. It is a place for new ideas, common goals and solutions. The exhibition stimulates creative thinking about the concept of school through spatial perception and social interaction: the learning environment is fundamental to how we grow.

The exhibition is accompanied by a publication in the form of a book called 'räume bilden - Wie Schule und Architektur kommunizieren' ISBN 978-3-85409-577-4, Lehn, Stuefer (Hg.) published by Löcker Verlag.

German abstract:
Fliegende Klassenzimmer

Veranstaltungsort: Architekturzentrum Wien - Alte Halle
Ausstellung: 3. März 2011 - 6. Juni 2011
Öffnungszeiten: Täglich 10 - 19 Uhr
Eröffnung: Mittwoch, 2. März 2011, 19:00 Uhr
Tickets: EUR 7,00 / 4,50 ermäßigt

Die Räume, in denen wir lernen und lehren, haben sich seit über hundert Jahren kaum verändert. Nach wie vor ist das Klassenzimmer im Format von 9 x 7 m der vorherrschende Ort eines im Stundenrhythmus getakteten Unterrichts, obwohl sich PädagogInnen und ArchitektInnen einig sind, dass zeitgemäße Unterrichtsprinzipien vielfältiger sind und entsprechende Raumformen brauchen.

Das Thema der Ausstellung ist die Wechselbeziehung zwischen dem architektonischen Raum und dem Lehren und Lernen. Sie richtet sich an alle, die direkt oder indirekt mit Bildung und ihren räumlichen Rahmenbedingungen zu tun haben, vor allem an SchülerInnen, LehrerInnen, Eltern, ArchitektInnen und PolitikerInnen. Sie bietet die Möglichkeit, sich über die Entwicklung des Schulbaus und deren Hintergründe zu informieren, den Umgang mit Raum in 1:1-Installationen spielerisch zu erforschen und eigene Visionen für die "Schule der Zukunft" zu entwickeln.

Benutzbare und veränderbare räumliche Situationen sollen in der Ausstellung durch ihren sinnlichen Zugang Impulsgeber für eine aktive Kommunikation über architektonische Visionen für die Institution Schule sein. Manipulierte Möbel, dehnbare Raumschläuche, ein Pavillon, der in einer dänischen Schule den Klassenraum ersetzt, können erlebt werden und werfen Fragen auf. Pläne und Modelle exemplarischer Projekte, insbesondere innovativer Schulbauten von 1950 bis 1980 aus den Beständen des Az W Archivs, vertiefen diesen forschenden Zugang.

Die Ausstellung ist ein Ort des Dialogs und des Erfahrungsaustausches zwischen SchülerInnen, PädagogInnen und Eltern einerseits und ArchitektInnen und PolitikerInnen andererseits, ein Platz für neue Gedanken und Ideen, für gemeinsame Ziele und Lösungen. Sie möchte durch räumliches Wahrnehmen und soziales Handeln kreative Prozesse anregen, um die Schule neu zu denken: denn Lernräume sind Orte zum Wachsen.

Zur Ausstellung erscheint die Publikation mit dem Titel "räume bilden - Wie Schule und Architektur kommunizieren" ISBN 978-3-85409-577-4, Lehn, Stuefer (Hg.) im Löcker Verlag.

Keywords:
Schule Schulbau Klassenzimmer Vermittlung


Electronic version of the publication:
http://publik.tuwien.ac.at/files/PubDat_192177.jpg


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.