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Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

R. Bitto, S. Fischer, W. Weissel, B. Keppeler, T. Beckmann:
"Weiterentwicklung von PKW-SCR-Systemen mit Hilfe von Motorprüfstandsuntersuchungen und CFD-Simulationsrechnungen";
Talk: 19. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik 2010, Aachen (invited); 2010-10-05 - 2010-10-07; in: "19. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik 2010", S. Pischinger, S. Gies et al. (ed.); (2010), 1360 - 1372.



English abstract:
The key to success for the SCR- process is basically driven by the optimal preparation of the reducing agent and an ideal ammonia distribution above the entire cross section of the SCR-catalyst. For this purpose extensive test bench studies have been carried out at the Institute for powertrains and automotive technology
(formerly known as Institute for internal combustion engines and automotive engineering ) at Vienna University of Technology in cooperation with the Daimler AG.
The following paper gives an insight into some results of these studies and especially deals with experimental methods to gain them. Moreover CFD-Simulations that have been carried out for some selected SCR-system configurations will be discussed.
Simulated reductant uniformity shows a good correlation with experimental results for a wide operating range.

German abstract:
Für den Erfolg des SCR- Verfahrens sind im vor allem eine optimale Aufbereitung des Reduktionsmittels und eine gute Gleichverteilung des Ammoniaks über den gesamten Querschnitt des SCR-Katalysators wesentlich.
Zu diesem Zweck wurden am Institut für Fahrzeugantriebe und Automobiltechnik(früher Institut für Verbrennungskraftmaschinen und Kraftfahrzeugbau) der technischen Universität Wien in Zusammenarbeit mit der Daimler AG umfassende Prüfstandsuntersuchungen durchgeführt.
Neben ausgewählten Ergebnissen zur Auswirkung einzelner Mischerelemente und unterschiedlicher Mischstrecken wird auch auf die Messmethodik eingegangen. Für ausgewählte Anlagenkonfigurationen wurden zusätzlich CFD Berechnungen durchgeführt. Es kann dabei gezeigt werden, dass die simulierte Gleichverteilung
über weite Betriebsbereiche mit den Prüfstandsuntersuchungen übereinstimmt.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.