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Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

N. Bobicic, P. Hofmann, B. Geringer, A. Königstein, C. Hock, U. Grebe, S. Schmuck-Soldan:
"Einfluss von Ethanolkraftstoff auf die Vorentflammungsneigung von hoch aufgeladenen Ottomotoren";
Talk: 3rd Conference Ottomotorisches Klopfen - irreguläre Verbrennung, Berlin (invited); 2010-11-25 - 2010-11-26; in: "Ottomotorisches Klopfen - irreguläre Verbrennung", M. Kratzsch, M. Günther, B. Wiedemann (ed.); (2010), 18 pages.



English abstract:
Lowering of the fuel consumption is a very important goal of the automotive industry. In this context downsizing of SI engines is a very effective method to achieve it. In order not to lower the driving reward, or even to increase it, supercharging of the engine
is necessary. The charging level is limited by the occurrence of irregular combustion phenomena, especially by pre-ignitions. Presently a lot of research work is done to gain understanding for these phenomena in the case of conventional gasoline fuel. In the future alternative fuels will become more and more important. Hence
the main research within the presented research project is the analysis of the pre-ignition phenomena for fuels with increased ethanol content, especially E85.
The pre-ignition tendency was detected by statistical evaluation of the occurred events. By increasing the ethanol content the pre-ignition tendency is significantly lowered and a higher torque level can be reached. At a certain level pre-ignition events occur also with E85, but their appearance differs from those with gasoline
fuel. The use of optical measuring techniques was helpful for detecting the causes of these phenomena and developing methods for avoidance.

German abstract:
Die Absenkung des Kraftstoffverbrauchs ist ein vorrangiges Ziel der Automobilindustrie. Dabei stellt das Downsizing von Ottomotoren eine effiziente Methode zum Erreichen dessen dar. Um den gebotenen Fahrspaß zu erhalten oder zu steigern, ist eine entsprechende Aufladung unumgänglich. Hohen Aufladegraden werden allerdings Limitierungen durch irreguläre Verbrennungsvorgänge, insbesondere
durch Vorentflammungsereignisse, gesetzt. Derzeit wird bei konventionellen Otto-Kraftstoffen am Verständnis dieser Phänomene intensiv geforscht. In Zukunft werden alternative Kraftstoffe immer mehr an Bedeutung gewinnen. Daher wurde der Schwerpunkt des vorliegenden Forschungsprojekts auf die Untersuchung der genannten
Phänomene bei erhöhtem Ethanolgehalt, insbesondere E85, gelegt.
Mittels statistischer Auswertung der Häufigkeit des Auftretens wurde die Vorentflammungsneigung bei Erhöhung des Ethanolgehalts ermittelt. Durch die Zumischung von Ethanol kann die Vorentflammungsneigung wesentlich gesenkt und damit das maximale Drehmoment angehoben werden. Ab einer bestimmten Grenze treten auch bei E85 Vorentflammungen auf, die sich allerdings in ihrer Art von Vorentflammungen mit konventionellem Benzinkraftstoff unterscheiden. Bei der Klärung der Auslösemechanismen und möglicher Abhilfemaßnahen konnte der Einsatz optischer Messtechnik wertvolle Beiträge leisten.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.