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Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

B. Geringer, J. Graf:
"CO2- Sonderforschungsprogramm Vorhaben "Innovative Zündung"";
Talk: FVV Frühjahrstagung 2010, Bad Neuenahr, D (invited); 2010-04-15; in: "Informationstagung Motoren", G. Pachta-Reyhofen et al. (ed.); Heft R549 - 2010, Bad Neuenahr, D (2010), 425 - 450.



English abstract:
By combining downsizing, turbo-charging, fuel direct injection and the mixing of alternative, knock-proof bio fuels, the optimization of fuel consumption and the reduction of CO2-emmissions can be realized for use in a gasoline engine. The application of these
technologies aims at higher gas densities in the combustion chamber and thus intensified requirements of the ignition system regarding ignition energy, ignition voltage and the possibility of multiple sparks.
Within the framework of the FVV-CO2-Research Program project cluster "Downsizing Bio Fuels" the subproject "Innovative Ignition" is defined. It aims at finding appropriate ignition systems.
A literature research with a weighted evaluation according to the defined requirements resulted in the following near term available ignition systems as an alternative to the Coil Ignition: Multispark Ignition System (MCI/MSI), Corona Ignition System (ECCOS) and High
Energy Ignition System (DEIS).
First investigations of the ignition behavior in a combustion chamber showed advantages for the Multiple Spark Ignition System and an energy-strong form of the Coil Ignition. Results of the Corona Ignition System and the High Energy Ignition System have not been available during report generation.
Optical, thermodynamic and numeric investigations of the ignition at a single-cylinder research-engine were accomplished. Concluding investigations will point to further findings and show the limits of these ignition systems while testing at a supercharged close-toproduction Gasoline Direct Injection (GDI) Engine.

German abstract:
Durch die Kombination Downsizing, Aufladung, Kraftstoffdirekteinspritzung und die Zumischung von alternativen, klopffesteren Biokraftstoffen kann beim Ottomotor die Möglichkeiten zur Optimierung des Kraftstoffverbrauchs und der CO2-Emissionen am
effektivsten umgesetzt werden. Der Einsatz dieser Technologien zielt auf eine höhere Gemischdichte im Brennraum und dadurch verschärfte Anforderungen an das Zündsystem bezüglich Zündspannung, Zündenergie und die Möglichkeit von Mehrfachfunken ab.
Im Rahmen des FVV-CO2-Sonderforschungsprogramms Projektcluster "Downsizing Bio-Fuels" soll das Teilprojekt "Innovative Zündung" diesen Anforderungen entsprechende
Zündsysteme finden.
Eine Literaturrecherche mit einer gewichteten Bewertung entsprechend der Anforderungen ergab folgende kurzfristig verfügbaren Zündsysteme als Alternative zur Transistorspulenzündung (TSZ): Mehrfachfunkenzündsystem (MCI/MSI), Coronazündsystem
(ECCOS) und Hochenergiezündsystem (DEIS).
Erste Untersuchungen des Entflammungsverhaltens in einer Verbrennungsbombe zeigten Vorteile für das Mehrfachfunkenzündsystem und einer energiestarken Form der TSZ.
Ergebnisse des Coronazündsystems und des Hochenergiezündsystems lagen bei Berichtlegung noch nicht vor.
Optische, thermodynamische und numerische Untersuchungen der Entflammung an einem Einzylinder-Forschungsmotor werden durchgeführt. Abschließende Untersuchungen werden weitere Erkenntnisse und Grenzen beim Einsatz des Zündsystems an einem
hochaufgeladenen seriennahen DI-Ottomotor aufzeigen.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.