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Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

B. Schneeweiss:
"Softwaregestützte Entwicklung von Betriebsstrategien für ein Dieselhybridfahrzeug";
Talk: 4. Tagung Simulation und Test für die Automobilelektronik, Berlin (invited); 2010-05-31 - 2010-06-01; in: "Simulation und Test für die Automobilelektronik III", T. Wolter, C. Gühmann et al. (ed.); Expert Verlag, (2010), ISBN: 978-3-8169-3023-5; 269 - 279.



English abstract:
Vehicles powered by a diesel engine have a relatively high emission of nitrogen oxide per kilometer. The combination of a diesel engine with an electric motor as a propulsion system of a hybrid vehicle can advantageously be used to reduce either the vehicle´s fuel consumption or its nitrogen oxide emissions. For this purpose, a control strategy is necessary, which coordinates the hybrid vehicle´s drive units. In this paper, designing of such a control strategy is described using simulation and calculation software. Using simulation results, it can be shown where to favorably strain or relieve the diesel engine in a driving cycle in order to reduce nitrogen oxide emissions.
An optimizing algorithm is used to obtain the optimal distribution of additional strain on cycle phases. The optimized control strategy shows a nitrogen oxide saving potential of up to 43%.

German abstract:
Fahrzeuge mit Dieselmotor haben einen verhältnismäßig hohen Ausstoß an Stickoxiden (NOx) pro gefahrenem Kilometer. Die Kombination eines Dieselmotors mit einem Elektromotor in einem Hybridfahrzeug kann einerseits zur Verbrauchsabsenkung und andererseits zur NOx-Absenkung genutzt werden. Zur wirksamen Absenkung der NOx-Emissionen ist eine spezielle Hybrid-Betriebsstrategie notwendig, welche die Antriebsaggregate des Hybridfahrzeuges koordiniert. Der Entwurf einer solchen Betriebsstrategie unter Zuhilfenahme von Simulations- und Berechnungssoftware wird in diesem Beitrag beschrieben. Mittels der Simulation kann aufgezeigt werden, an welchen Stellen im Fahrzyklus der Dieselmotor zur Absenkung seiner NOx-Emissionen zusätzlich be- oder entlastet werden sollte. Über einen Optimierungsalgorithmus wird eine optimale Verteilung von zusätzlichen Belastungen des Dieselmotors zur Stromerzeugung auf die Zyklusphasen ermittelt. Die optimierte Betriebsstrategie zeigt ein NOx-Einsparpotential von bis zu 43%.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.