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Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

F. Franek, S. Ilo, C. Just, S. Krenn, E. Badisch:
"Verschleiß und Reibung im feucht-abrasiven System";
Talk: 51. Tribologie-Fachtagung, Göttingen, D; 09-27-2010 - 09-29-2010; in: "Reibung, Schmierung und Verschleiß", Gesellschaft für Tribologie e.V., (2010), ISBN: 978-3-00-032180-1.



English abstract:
The steel wheel abrasion test with slurry as abrasive medium represents an appropriate experiment in order to
evaluate materials used in construction industry and similar applications, where an abrasive is mixed with water.
The standard ASTM G65 test apparatus has been modified regarding the feeding of the abrasive slurry and the
sensors for online-measuring system for detection and control of relevant tribological parameters during testing.
The high significant effect on wear rate was observered by abrasive particle size, whereas nomal load and wheel
speed showed the most influence on friction coeffient of slurry/abrasive tribosystems. By the use of this modified
testing apparatus the characterisation and optimised selection of workpiece materials can be done in
slurry/abrasive systems.

German abstract:
Die tribologische Charakterisierung von feucht-abrasiven Tribosystemen, z. B. typisch für Anwendungen in der
Bauindustrie, ist eine notwendige Vorraussetzung für die Untersuchung und Entwicklung von verschleißresistenten
Werkstoffen. Die Prüfeinrichtung für den Norm-Abrasionstest nach ASTM G65 wurde für feucht-abrasive Untersuchungen
und mit zusätzlichen Sensoren für Drehmoment und Gesamtverschleiß versehen, zwecks Messung
und Kontrolle tribologisch relevanter Parameter des feucht-abrasiven Tribosystems. Die dominante Einflussgröße
für Verschleiß stellt die Abrasivpartikelgröße dar, während Normalkraft und Prüfgeschwindigkeit für
den Reibungskoeffizienten im feucht/ abrasiven Tribosystem die größten Effekte zeigten. Diese modifizierte Prüfeinrichtung
stellt eine ausgezeichnete Testmethode dar, welche reproduzierbare Ergebnisse bezüglich des
Werkstoffabtrages und der Reibungsenergie in feucht-abrasiven Tribosystemen ermöglicht.


Related Projects:
Project Head Friedrich Franek:
Tribologie


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