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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

D. Ljevo:
"Entwurf eines Taktfahrplanes für das Eisenbahnnetz in Bosnien und Herzegowina";
Supervisor: A. Schöbel; Verkehrswissenschaften, FB Eisenbahnwesen, 2012; final examination: 2012-01-20.



English abstract:
The timetable in which all trains of a railway network operate in regular, periodically recurring intervals, in a given cycle time, is called integrated timetable. To implement an integrated timetable in an existing network at least following conditions have to be met.
The equipment of the rolling stock (the trains) must at the same time be allowed to entry and to departure a Station and an intersection. At these operation points the infrastructure should offer exactly so many tacks as railway lines at these present railway line available are. For the arranging of a customer friendly timetable a significant difference in the velocities of the basic running time for the different trains must exist.
Within the framework of this diploma thesis different variants of the interval timeta-ble were analyzed. Using the Software "OpenTrack" different train runs were simulated and from these integrated timetables for the railway in Bosnia and Herzego-vina developed and evaluated.
The results show that the two hour interval proved to be the best solution for the single track sections in the railway network of Bosnia and Herzegovina. This can be explained by the fact that there is no difference between the velocities of the basic running time for the different trains.
Finally all partial result have been summarized and displayed in a network map.

German abstract:
Den Fahrplan, in dem alle Züge eines Eisenbahnnetzes in regelmäßigen, sich pe-riodisch wiederholenden Intervallen in einer vorgegebenen Taktzeit betrieben wer-den, nennt man Taktfahrplan. Um einen Taktfahrplan einführen zu können, müssen in einem bestehenden Netz zumindest die folgenden Voraussetzungen erfüllt werden.
Den Zügen muss das gleichzeitige Ein- und Ausfahren sowohl in den Bahnhofbereichen als auch in den Taktkreuzungen ermöglicht werden. Die Infrastruktur sollte an diesen Betriebsstellen genau so viele Gleise aufweisen wie Zulaufstrecken vorhanden sind. Um einen taktfreundlichen Fahrplan aufstellen zu können, sollte außerdem ein signifikanter Unterschied der Geschwindigkeiten in den Fahrzeiten der verschiedenen Zugskategorien vorhanden sein.
Im Rahmen dieser Diplomarbeit wurden verschieden Varianten des Taktfahrplanes untersucht. Mithilfe des Programmes "OpenTrack" wurden abschnittsweise verschiedene Zugfahrten simuliert und daraus Taktfahrpläne für das Eisenbahnnetz in Bosnien und Herzegowina ausgearbeitet und bewertet.
Als Ergebnis zeigte sich, dass sich der Zweistundentakt für alle einspurigen Strecken des Eisenbahnnetzes in Bosnien und Herzegowina am besten bewährte, da kein Geschwindigkeitsunterschied in den Fahrzeiten der Züge vorhanden war.
Zum Abschluss wurden alle Teilergebnisse tabellarisch zusammengefasst und in einer Netzkarte die Voll und Halbknoten graphisch dargestellt.

Keywords:
Integrierter Taktfahrplan, Fahrzeitenrechnung, Betriebssimulation

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.