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Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

R. Hofstädter, M. Kozek:
"Extension of a Thermal Simulation Model for a Tram and Simulation with On-Site Measurement Data";
Talk: MATHMOD 2012 - 7th Vienna International Conference on Mathematical Modelling, Wien/AT; 2012-02-14 - 2012-02-17; in: "Preprints Mathmod 2012 Vienna, Abstract Volume", (2012), 78.



English abstract:
Due to higher passenger comfort requirements in vehicles of public transport it is necessary to employ heating, ventilation and air-conditioning (HVAC) systems.
Under extreme environmental conditions HVAC system can consume up to one-third of the total operational energy.
A validated simulation model was used to calculate energy consumption of the HVAC systems and indoor air conditions.
In this model not all relevant factors are included, therefore the model is extended.
If doors of the tram are open during station stops, then indoor air will be replaced with outdoor air.
This affects indoor air conditions and the HVAC energy consumption.
Hence, a mass flow rate is estimated to describe the replaced air.
Furthermore, an actual temperature set-point curve was estimated to correct discrepancies in available prior knowledge.
The extended model is used to simulate all measurement days.
An example of the simulation results are compared against measurement results.

German abstract:
Aufgrund von höheren Anforderungen an den Passagierkomfort in öffentlichen Verkehrsmittel ist es notwendig Heizungs-, Kühlungs- und Lüftungsgeräte (HKL) zu verbauen. Unter außergewöhnlichen Umweltbedingungen kann die HKL ein Drittel der gesamten Betriebsenergie aufnehmen. Ein validiertes Simulationsmodell wurde verwendet um den Energieverbrauch der HKL und die Bedingungen der Innenraumluft zu berechnen. In diesem Modell sind nicht alle relevanten Faktoren enthalten, also wurde das Modell erweitert.
Wenn die Türen der Straßenbahn während des Aufenthalts in der Station offen sind, wird die Innenraumluft durch Außenluft ersetzt. Dies beeinflusst die Innenraumluft Bedingungen und den Energieverbrauch der HKL. Daher wird ein Massenstrom geschätzt um die ersetzte Luft zu beschreiben. Außerdem wurde eine wirkliche Temperatur-Sollwertekurve geschätzt um Unterschiede zum verfügbaren Vorwissen auszugleichen. Das erweiterte Modell wird verwendet um alle Messtage zu simulieren. Ein Beispiel der Simulationsergebnisse wird mit den gemessen Ergebnissen verglichen.

Keywords:
Straßenbahn, Tram, Simulationsmodell


Electronic version of the publication:
http://publik.tuwien.ac.at/files/PubDat_206933.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.