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Publications in Scientific Journals:

M. Hengl, N. Krouzecky, B. Huber, H. Habersack:
"Überprüfung der sohlstabilisierenden Wirkung der Granulometrischen Sohlverbesserung mittels physikalischer Modellversuche";
Österreichische Wasser- und Abfallwirtschaft, 64 (2012), 564 - 570.



English abstract:
The following article presents the suitability of physical pilot projects as planning tools for the development and checking of broad-scale bed stabilization methods in flowing waters. The planned granulometric bed improvement of the Danube east of Vienna, which was developed to halt the current bed erosion, serves as an example. In order to efficiently address all questions, two physical models had to be formulated and put into operation. The first model-a straightforward, basic one-was used to answer fundamental questions. The second-a fully developed model with typical three-dimensional flow situations- enabled us to verify the findings from its predecessor and to monitor additional destabilizing influences resulting from non-uniform turbulent speed variations. Overall, the pilot projects provided valuable information on the following aspects: the fundamental effectiveness of the planned measures; the influence of design irregularities on overall stability, and the river morphological processes to be expected.

German abstract:
Der vorliegende Artikel zeigt die Eignung physikalischer Modellversuche als Planungswerkzeug für die Entwicklung und Überprüfung von flächigen Sohlstabilisierungsmethoden in Fließgewässern. Als Beispiel dient die geplante Granulometrische Sohlverbesserung der Donau östlich von Wien, die entwickelt wurde, um die derzeit laufende Sohleintiefung zu stoppen. Zur möglichst effizienten Beantwortung aller Fragen war es notwendig, zwei physikalische Modelle zu bauen und zu betreiben. Das erste Modell - ein gerades Schnittmodell - diente zur Beantwortung grundsätzlicher Fragen. Das zweite Modell - ein Vollmodell mit typischen reidimensionalen Strömungssituationen - ermöglichte die Verifikation der Ergebnisse aus dem Schnittmodell und die Beobachtung zusätzlicher destabilisierender Einflüsse infolge inhomogener turbulenter Geschwindigkeitsschwankungen. Insgesamt konnten mit dem Modellversuch zu folgenden Themen wertvolle Informationen gewonnen werden: grundsätzliche Wirksamkeit der geplanten Maßnahme, Einfluss von Ungleichmäßigkeiten bei der Herstellung auf die Gesamtstabilität und zu erwartende flussmorphologische Prozesse.

Keywords:
Morphologie, Sohlstabilität, Sedimenttransport


"Official" electronic version of the publication (accessed through its Digital Object Identifier - DOI)
http://dx.doi.org/10.1007/s00506-012-0039-1

Electronic version of the publication:
http://publik.tuwien.ac.at/files/PubDat_212940.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.