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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

S. Roppert:
"Erhaltung von Pflasterbefestigungen - Tragfähigkeitsmessungen und charakteristische Schäden";
Supervisor: R. Blab, W. Kluger-Eigl; Institut für Verkehrswissenschaften, 2012.



English abstract:
This masterīs thesis deals with measuring bearing-capacity measurements with the Falling-Weight-Deflectometer (FWD) on block paved areas, as well as the description of characteristic damages of such pavement types with a list of suitable maintenance measures.
The first section of the thesis shows the different pavement types, construction methods and building options of block pavements, outlined as part of a literature study. The design method of block pavements in Austria and Germany are also compared and the requirements as well as the material specifications for such paved areas are explained.
The main focus of this thesis are bearing-capacity measurements with the FWD on selected paved areas in Vienna and their subsequent evaluation, whereby a distinction was made between a direct evaluation (single deflections of the measurement tracks directly compared with each other) and an indirect evaluation (the deflection curve of the measurement was replicated arithmetically with a regression approach and characteristic values for the loading capacity were calculated subsequently). Apart from the results from the evaluation it was also necessary to indicate if the FWD measuring method is applicable to block paved areas.
A catalogue listing characteristic damages and measures of block paved areas represents the third part of this thesis. The definition of the damage is a prerequisite for maintenance management and this standardized damage catalogue therefore represents an important basic. Characteristic damages on block paved areas are summarised in this damage catalogue as well as cause and measures. In addition there is a classification of the extent of the damage; this was split up into different damage classes where threshold values were established for each class. A chart shows the typical progression of damage over the lifetime for block paved areas. Suitable maintenance procedures from the catalogue of measures are assigned to the characteristic damages by means of a matrix. The effects of the measures as well as the necessary workflow are arranged as a general overview in this catalogue. An estimate of the costs and period of effectiveness as well as the economic annuity of the individual measures, indicates the cost-effectiveness.

German abstract:
Ziel dieser Arbeit waren zum einen die Bewertung der strukturellen Tragfähigkeit von Pflasterflächen mit dem Falling-Weight-Deflectometer (FWD) und zum anderen die Darstellung von charakteristischen Schäden auf Pflasterflächen mit einer Aufstellung geeigneter Sanierungsmaßnahmen.
Grundlage dafür stellt eine Literaturstudie dar, in welcher die unterschiedlichen Bauweisen, die Verbandsarten und die richtige Herstellung von Pflasterflächen zusammengestellt und diskutiert werden. Weiters erfolgt ein Vergleich der Dimensionierungsmethoden von Pflasterflächen in Österreich und Deutschland und die in den Regelwerken geforderten Anforderungen und Prüfungen der Materialien.
Kernstück dieser Arbeit waren die Durchführung und Auswertung von Tragfähigkeitsmessungen mit dem FWD auf ausgewählten Pflasterflächen in Wien. Dabei wurde zwischen einer direkten Auswertung, wo Einsenkungswerte der einzelnen Deflektionsmulden direkt verglichen wurden, und einer indirekten Auswertung unterschieden. Bei der indirekten Auswertung wurde die Deflektionsmulde der Messungen mit einem Regressionsansatz rechnerisch nachgebildet und aufbauend darauf Tragfähigkeitskennwerte rückgerechnet. Dabei galt es neben den Ergebnissen aus der Auswertung der Messungen auch zu beurteilen, wie gut dieses Verfahren der FWD-Messungen auf Pflasterflächen anwendbar ist.
Den dritten Teil dieser Masterarbeit stellt ein Schadens- und Maßnahmenkatalog für Pflasterflächen dar, welcher Voraussetzung eines jeden Erhaltungsmanagements ist. In diesem Schadenskatalog sind charakteristische Schäden auf Pflasterflächen sowie deren Ursachen und Folgen zusammengefasst, und für jeden Schaden wird die Erfassung des Schadensausmaßes angegeben. Zudem wurden Grenzwerte für eine Einteilung der Schäden in unterschiedliche Schadensklassen vorgeschlagen. Eine Grafik zeigt die jeweils typische Schadensprogressivität über die Lebensdauer an. Abschließend können den Schäden mittels einer Matrix geeignete Sanierungsmaßnahmen zugeordnet werden, die in einem Maßnahmenkatalog zusammengefasst sind. In diesem Maßnahmenkatalog sind die Wirkung der Maßnahmen sowie die notwendigen Arbeitsschritte überblicksmäßig zusammengestellt. Eine Abschätzung der Kosten und Wirkdauern, sowie die daraus berechnete Annuität der einzelnen Maßnahmen vermittelt eine Vorstellung der Größenordnungen.

Keywords:
block pavements, falling-weight-deflectometer

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.