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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

M. Forstner:
"Der CTF-Contest als effiziente Lehrform für IT-Sicherheit im Software Engineering";
Supervisor: T. Grechenig, F. Fankhauser; E183/1, 2012.



English abstract:
Capture the Flag (CTF) is an information warfare exercise, where participants compete against each other in teams and try to defend their own flags or attack the machines of the opposing teams to capture their flags.
Points are scored if a machine is being hacked or defended successfully. The scenario is similar to an information warfare, also known by the term cyberwar.
In this thesis, the use of CTF contests in university teaching is discussed.
The first part of this work is a theoretical discourse and aims to backlight the development framework of the events. Herein also the form of learning is covered in its theory in order to discuss it in a more profound way.
The practical part of the study includes several case examples that show how an effective use could be made. Furthermore, it is discussed how students prepare best for the competition to the sometimes very complex tasks.
In addition, the resource-efficient use of the necessary hardware and software, such as the evaluation of these competitions, is illuminated.
Finally, a guide with clear recommendations for the discharge of CTF contests in university teaching is given.

German abstract:
'Capture the Flag' (CTF) ist eine Informationskriegsübung, in der die Teilnehmer in Teams gegeneinander antreten und versuchen, ihre eigenen Flaggen zu verteidigen und die gegnerischen Teams zu attackieren, um deren Flaggen zu erobern. Punkte werden vergeben, wenn ein Rechner erfolgreich gehackt oder verteidigt wird. Das Szenario ähnelt dabei einem Informationskrieg, auch als Cyberwar bezeichnet.
In dieser Arbeit wird der Einsatz dieser CTF-Contests in der universitären Lehre diskutiert. Im ersten Teil der Arbeit erfolgt eine theoretische Abhandlung, um den Entwicklungsrahmen der Bewerbe zu präsentieren.
Hierin wird auch die Lernform in ihrer Theorie erfasst, um im Weiteren tiefgreifender diskutiert zu werden.
Der praktische Teil der Studie umfasst einige Fallbeispiele, die zeigen, wie ein effektiver Einsatz von CTF-Contests im Universitätsbetrieb erfolgen könnte. Weiters wird die optimale Vorbereitung auf die Bewältigung der teilweise sehr komplexen Aufgaben des Bewerbes diskutiert. Darüber hinaus wird der ressourcenschonende Einsatz der notwendigen Hard- und Software sowie die Auswertung der Bewerbe besprochen.
Abschließend wird ein Leitfaden mit klaren Empfehlungen für die Austragung von CTF-Contests in der universitären Lehre gegeben.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.