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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

B. Wlaschits:
"Gamifizierung von elektronischen Umfrageformularen";
Supervisor: T. Grechenig; 183-1, 2014.



English abstract:
Response rate and residence time are critical factors for the success of online surveys. Both can be increased through improved user experience. Gamification promises better user experience by integrating playful elements. This work presents method for gamifying online surveys. At the beginning, game elements which suite to online surveys and areas in which they are used efficiently, were validated. By using the MDA-model, the collected game elements where broken down into mechanic, dynamic and aesthetic aspects. The resulting design space represents the base of the method. The application of the method is iterative and begins with the analysis phase. In this step, game elements are determined, which are integrated in the surveys. By using the MDA-model, game elements were integrated into the survey. After the completion of the gamified online survey, a summative evaluation is done by an expert with regards to survey design. In an interview, the embedding of the individual game elements and the resulting outcome will be assessed. The practical applicability of the proposed method for the gamification of online surveys is illustrated by a case study. During the iterative development process, user tests are used for evaluating the method. It offers designers a structured process model, inspiration regarding design options and decision support for design decisions.

German abstract:
Response Rate und Verweildauer sind kritische Faktoren fuer den Erfolg von Online Umfragen. Beides kann durch verbesserte User Experience gesteigert werden. Gamifizierung verspricht bessere User Experience durch das Einbinden spielerischer Elemente. Diese Arbeit stellt eine Methode zur Gamifizierung von Online Umfragen vor. Dabei wurde zu Beginn ermittelt, welche Spielelemente fuer Umfragen geeignet sind und in welchen Bereichen sie effizient einsetzbar sind. Mit Hilfe des MDA-Modells wurden die gesammelten Spielelemente in Mechanik, Dynamik und Aesthetik aufgegliedert. Der daraus entstandene Design-Space dient als Basis fuer die Methode. Die Anwendung der Methode ist iterativ und beginnt mit der Analysephase. In diesem Schritt werden Spielelemente ermittelt, die in die Umfragen integrierbar sind. Unter Beruecksichtigung des MDA-Modells werden Spielelemente in eine Online Umfrage integriert. Waehrend des iterativen Entwicklungsprozesses werden User-Tests fuer die Evaluierung der gamifizierten Online Umfrage eingesetzt. Die praktische Anwendbarkeit der vorgeschlagenen Methode zur Gamifizierung von Online Umfragen wird durch ein Fallbeispiel verdeutlicht. Eine summative Evaluation durch Experten im Hinblick auf Umfragedesign ermoeglicht die Bewertung der Methode zur Gamifizierung von Umfrageformularen. In einem Interview werden die Einbettung der einzelnen Spielelemente und das daraus resultierende Ergebnis bewertet. Die Methode bietet Designern ein strukturiertes Vorgehensmodell, Inspiration bezueglich Design-Moeglichkeiten und Entscheidungshilfe fuer Design-Entscheidungen.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.