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Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

H. Ecker, H. Lindl:
"Blind-spots and the investigation of truck driverīs visibility conditions";
Talk: EVU 23rd Annual Congress Copenhagen 2014, Kopenhagen; 10-16-2014 - 10-18-2014; in: "Proceedings 23rd Annual Congress Copenhagen 2014", (2014), ISBN: 9788799310012; Paper ID EVU 2014 - 03-EN, 12 pages.



English abstract:
Compared to passenger cars the driverīs visibility in heavy commercial vehicles is significantly
restricted, mainly due to size and design of the driverīs cabin. To improve the situation for the
driver, it is still state-of-the-art to attach several mirrors to the vehicle with the goal to reduce the
blind areas around the vehicle. Nevertheless, accidents between commercial vehicles and other
traffic are quite common because of visibility problems.
In the course of the investigation of such accidents, the forensic expert frequently needs to evaluate
visible and blind areas as existing from the driverīs seat, in order to find the cause for an accident.
In this paper, the legal requirements in regard of mirrors and visibility aides for heavy commercial
vehicles are discussed. Practical methods to measure the areas of visibility and to detect blind
spots are explained. Finally, measurement results for four up-to-date heavy trucks are presented
and may serve accident investigator as a database.

German abstract:
Verglichen mit PKWs sind die Sichtbarkeitsverhältnisse für den Fahrer eines schweren
Nutzfahrzeuges wesentlich ungünstiger. Dies resultiert in erster Linie aus der Größe und dem
Design der Fahrerkabine. Um diese unbefriedigenden Verhältnisse zu verbessern, ist es Stand der
Technik, das Fahrzeug mit Spiegelsystemen auszustatten und dadurch uneinsehbare Bereiche
rund um das Fahrzeug möglichst zu vermeiden. Nichtsdestotrotz sind Unfälle zwischen
Lastkraftwagen und anderen Verkehrsteilnehmern wegen Sichtbarkeitsproblemen recht häufig.
Im Zuge der Analyse solcher Unfälle muss der Verkehrsunfallsachverständige häufig die
Sichtbarkeitsbedingungen für den Fahrer evaluieren, insbesondere uneinsehbare Bereiche aus der
Fahrerposition bestimmen. In diesem Beitrag werden zunächst die geltenden gesetzlichen
Vorschriften für schwere Nutzfahrzeuge hinsichtlich der erforderlichen Spiegelsysteme diskutiert.
Praktische Methoden zur Bestimmung der Sichtbarkeitsbedingungen für den Fahrer werden
erörtert, die Überprüfung von "sichttoten Bereichen" besprochen. Schließlich werden
Messergebnisse vorgestellt, welche anhand von vier aktuellen Sattelzugmaschinen gewonnen
wurden und dem Sachverständigen bei der praktischen Arbeit als Datenbasis bzw. Referenz dienen
können.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.