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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

E. Broneder:
"Development and Evaluation of a Virtual Reality Adventure Game for the Virtualizer";
Supervisor: H. Kaufmann; Institut für Softwaretechnik und Interaktive Systeme, 2015; final examination: 2015-10-08.



English abstract:
This thesis describes the design, implementation and evaluation of a virtual reality (VR) adventure game for the Virtualizer, the PrioVR and the Oculus Rift. First an overview is given about the state-of-the art in terms of head-mounted displays (HMDs), motion capture suits, game motion controllers and technologies for walking in virtual reality. Further, an overview is given about already developed VR games. Cybersickness is a major problem in VR games. There are three theories that try to explain the process of becoming cybersick, which are described in this thesis. Further, factors that can influence the possibility of getting cybersick are mentioned and approaches that can reduce the occurrence of cybersickness are described.
In VR it is necessary to be able to interact in the virtual world like in the real world as well as seeing your own virtual body that follows your real-world movements to create a feeling of presence in the virtual world. Recent technologies enable this kind of interaction for the casual player at home. Up to now, no game has been developed that uses the combination of the Oculus Rift, the PrioVR and the Virtualizer. Therefore this thesis describes the development of a VR game for these technologies. User tests were conducted to find out about how good the interaction with these technologies is working and if the participants get cybersick. Further, design guidelines are discussed and technical problems that occurred during the user tests are described.

German abstract:
Diese Arbeit beschreibt das Design, die Implementierung und Evaluierung eines Virtual Reality (VR) Abenteuerspiels für den Virtualizer, den PrioVR und die Oculus Rift. Zuerst wird ein Überblick über den aktuellen Stand der Technik in den Bereichen Head-Mounted Displays (HMDs), Motion Capture Suits, Bewegungscontroller und Technologien, die das Gehen in einer virtuellen Realität ermöglichen, gegeben. Anschließend wird ein Überblick über derzeit existierende VR-Spiele gegeben. Cybersickness ist ein großes Problem in VR-Spielen. Diese Arbeit beschreibt die drei existierenden Theorien die den Entstehungsprozess dieser Krankheit beschreiben. Weiters werden Faktoren, die die Wahrscheinlichkeit cybersick zu werden erhöhen, beschrieben, sowie Ansätze erwähnt, die das Auftreten von Cybersickness reduzieren können.
In VR ist es für den Spieler/die Spielerin notwendig, dass er/sie in der Lage ist in der virtuellen Realität ebenso zu interagieren wie in der wirklichen Welt sowie seinen/ihren virtuellen Körper, welcher den wirklichen Bewegungen folgt, zu sehen um ein Gefühl der Anwesenheit in der virtuellen Welt zu erzielen. Neueste Technologien sollen diese Form der Interaktion für den Spieler zu Hause ermöglichen. Bis jetzt wurde noch kein Spiel entwickelt, welches die Kombination aus Oculus Rift, PrioVR und Virtualizer verwendet. Deshalb beschreibt diese Arbeit die Entwicklung eines VR Spieles für diese Technologien. Benutzerstudien wurden gemacht um herauszufinden wie gut die Interaktion mit diesen Technologien funktioniert und ob die Testpersonen cybersick werden. Weiters werden Richtlinien für den Entwurf sowie technische Probleme die während der Benutzertests aufgetreten sind, beschrieben.


Electronic version of the publication:
http://publik.tuwien.ac.at/files/PubDat_243434.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.