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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

M. Urbanek:
"Evaluation of a Hybrid Sound Model for 3D Audio Games with Real Walking";
Supervisor: H. Kaufmann; Institut für Softwaretechnik und Interaktive Systeme, 2015; final examination: 2015-10-08.



English abstract:
Audio games are a subcategory of computer games that have spatialized audio as the only output
that their players receive. In order to provide a compelling impression of the environment, sound
in audio games has to be of superior quality in terms of immersion and realism. For improving
the immersion and realism in audio games, complex sound models can be used to generate
realistic sound effects, including reflections and reverberation. An implementation of a hybrid
sound model similar to the ODEON approach is introduced and adapted for real-time sound
calculations. This model is evaluated and compared to a baseline model usually used in audio
games in a user study in a virtual reality environment. The results show that the implemented
hybrid model allows players to adjust to the game faster and provides them more support in
avoiding virtual obstacles in simple room geometries than the baseline model. Complex sound
models are beneficial in audio games, provided that there is enough computational resources
available to perform calculations in real time.

German abstract:
Audiogames sind eine Unterkategorie von Computerspielen, welche ausschließlich auditiven
Output erzeugen und somit gänzlich auf visuellen verzichten. Da Sound der einzige Output ist,
den der Spieler oder die Spielerin erhält, muss er von überragender Qualität hinsichtlich Immersion
und Realismus sein. Um diese Qualität zu erreichen, können komplexe Soundmodelle
herangezogen werden, die Reflexionen und Echo erzeugen. In dieser Thesis wird ein hybrides
Soundmodell ähnlich dem Modell von ODEON vorgestellt, das für Echtzeitberechnungen in
der verwendeten Softwareumgebung adaptiert wurde. Das implementierte Modell wird mit einem
üblichen, in Audiogames verwendeten Modell (baseline model) innerhalb einer erzeugten
virtuellen Realität mit freiwilligen Teilnehmern und Teilnehmerinnen getestet. Die Ergebnisse
zeigen, dass das implementierte hybride Soundmodell, im Vergleich zum existierenden Ansatz,
Spieler und Spielerinnen unterstützt und es ihnen erlaubt, in simplen, virtuellen Räumen Hindernissen
auszuweichen. Audiogames sollten, sofern genügend Rechenleistung vorhanden ist,
komplexe Soundmodelle wie beispielsweise das in dieser Thesis vorgestellte, implementieren.


Electronic version of the publication:
http://publik.tuwien.ac.at/files/PubDat_243437.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.