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Talks and Poster Presentations (with Proceedings-Entry):

G. Silberholz, S. Hausberger, C. Six, B. Geringer:
"Neue alternative Methode für die Emissionszertifizierung von Verbrennungsmotoren in Hybrid-Nutzfahrzeugen";
Poster: 36. Internationales Wiener Motorensymposium, Konferenzzentrum Hofburg Wien; 2015-05-07 - 2015-05-08; in: "Fortschritt-Berichte VDI _Reihe 12_Nr.783", VDI Verlag, Band 2 (2015), ISBN: 978-3-18-378312-0; 398 - 423.



English abstract:
Currently, the effects of powertrain hybridization on operation and emission behavior of the combustion engine are not considered in the emission type approval of engines used in heavyduty vehicles (HDV). Dependent on the hybrid system´s design, the engine operation can differ distinctly from the current WHTC type approval test cycle. These deviations can result in an emission behavior in the type approval test which is no longer representative of the real-world operation.
As part of the Amendment 3 to Global Technical Regulation No. 4 two test procedures were developed, which allow testing of the entire hybrid-powertrain for internal combustion engines (ICE) used in heavy-duty hybrid vehicles (HDH). This requires the consideration of the entire hybrid-powertrain/vehicle combination like in a chassis dyno test and is achieved either by an emission measurement directly on a complete powertrain test bed (Powertrain-Method) or by deriving the engine operation from a complete vehicle simulation with a subsequent emission test on the engine test bed (HiLS-Method).
This paper describes the developed test procedures and the necessary accompanying measures, in particular to keep the comparability with the test procedures for engines in HDVs with conventional powertrains and the respective emission limits.

German abstract:
Die Einflüsse einer Antriebsstrang-Hybridisierung auf das Emissionsverhalten und den Betrieb des Verbrennungsmotors finden aktuell keine Berücksichtigung bei der Typprüfung für den
Einsatz in schweren Nutzfahrzeugen. Abhängig von der Hybridsystemausführung kann der Motorbetrieb jedoch merklich vom aktuell vorgeschriebenen WHTC-Motorprüfzyklus abweichen und ein für den Straßenbetrieb repräsentatives Emissionsverhalten bei der Typprüfung ist nicht mehr gegeben.
Im Rahmen des Abänderungsvorschlags Nr. 3 der Globalen Technischen Richtlinie Nr. 4 wurden daher zwei Testverfahren entwickelt, welche für Verbrennungskraftmaschinen in Hybrid-Nutzfahrzeugen eine Prüfung des gesamten Hybrid-Antriebsstrangs ermöglichen. Dies fordert eine Betrachtung des gesamten Hybrid-Antriebsstrang/Fahrzeug-Verbunds ähnlich einem Fahrzeug-Rollentest und kann entweder durch eine Emissionsmessung direkt am Gesamtantriebsstrang-Prüfstand (Powertrain-Verfahren) oder durch das Ableiten des Motorbetriebs aus einer Gesamtfahrzeugsimulation und einem anschließenden Motortest (HiLS-Verfahren) erreicht werden.
Dieser Beitrag beschreibt die entwickelten Testmethoden und beleuchtet die dafür notwendigen Begleitmaßnahmen, um insbesondere die Vergleichbarkeit zur Testmethode für Motoren in Nutzfahrzeugen mit konventionellen Antriebssystemen und deren Emissionsgrenzwerten zu gewährleisten.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.