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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

P. Paschinger:
"Analyse der Betriebsfestigkeit von Getriebestrukturen eines koaxialen Ultraleicht-Hubschraubers mit variabler Rotordrehzahl";
Supervisor: R. Feil; Lehrstuhl für Hubschraubertechnologie, 2015; final examination: 2015-09-28.



English abstract:
In the present thesis the influence of a Variable-Speed-Rotor on service life time of gearings is
investigated. This is done theoretically by describing the main influences a changed rotational
speed has on service life time of drive train parts followed by the analysis of a real Rotorcraft, the
helicopter CoAX,which is manufactured by the edm aerotech GmbH. For the practical analysis the
loads applied to the drive train by the two Rotors are calculated for different flight states at nominal
and adapted rotor speed. From the results three load spectra for a given mission profile are derived.
For the first nominal speed in all flight states is assumed, for the second optimum speed is used
throughout. The third is a combination of these two load spectra, attempting to combine their
advantages. At the end the results are compared and the possibility of using a variable rotor speed
for the CoAX is evaluated.

German abstract:
In der vorliegendenDiplomarbeitwerden die Einflüsse einer angepassten Rotordrehzahl auf die Lebensdauer
von Verzahnungen untersucht. Das geschieht zuerst allgemein anHand der Darstellung
der wesentlichen Zusammenhänge, welche die Betriebsfestigkeit bestimmen, und im Anschluss
daran durch die Analyse eines ausgesuchten Getriebes, dem des Ultraleichthubschraubers CoAX
der edm aerotech GmbH. Für die praktische Untersuchung wird eine detaillierte Berechnung der
Belastungen, die von den beiden Rotoren in verschiedenen Flugzuständen auf das Getriebe übertragen
werden, durchgeführt. Aus den Ergebnissen werden für ein festgelegtesMissionsprofil drei
Lastkollektive abgeleitet. Beim ersten werden die Rotoren stets bei Nennndrehzahl, beim zweiten
immer mit einer optimierten betrieben. Das dritte Lastkollektiv stellt eine Kombination aus den
ersten beiden, mit der die jeweiligen Vorzüge kombiniert werden sollen, dar. Am Ende werden die
Ergebnisse verglichen und dieMöglichkeit der Umsetzung einer variablen Rotordrehzahl für den
CoAX unter den gegebenen Voraussetzungen beurteilt.

Keywords:
"variable Rotordrehzahl" "koaxialer Hubschrauber" "Hubschraubergetriebe"


Electronic version of the publication:
http://publik.tuwien.ac.at/files/PubDat_247115.pdf


Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.