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Diploma and Master Theses (authored and supervised):

M. Ulrich:
"Thermochemical heat storage for motor vehicles - practical analysis of heat storage materials for application in motor vehicles / Chemische Wärmespeicherung für Kraftfahrzeuge - Praktische Analyse von Wärmespeichermaterialien für den Einsatz im KFZ";
Supervisor: P. Hofmann, F. Havlik; Institut für Fahrzeugantriebe und Automobiltechnik (IFA), 2016.



English abstract:
In an effort to further decrease fuel consumption of motor vehicles, to meet increasingly stricter environmental standards, the use of previously unused or partially used heat flows gains increased focus. A possibility to use otherwise unused heat flows, could be by
storing unused heat until it can be put to use. Thermochemical storage has the potential to effectively store heat over time and allow for previously unused heat to be used when additional heat is sought after. Cold start and warmup phases of motor vehicles pose
working conditions where additional heat can be used in a beneficial way.
Thermochemical heat storage (TCHS) is a potentially promising candidate because of ist ability to store heat without heat loss due to thermal conductivity or thermal radiation, enabling long-term storage without thermal insulation.
The Goal of this work was to test different thermochemical heat storage materials for their applicability in combination with a carrier material, to form a thermochemical heat storage
composite for use in motor vehicles.
Further, a compact TCHS system was manufactured to test TCHS composites and evaluate the feasibility of a modular TCHS system, consisting of independent and compact storage devices at feasible motor vehicle locations.

German abstract:
Mit dem Bestreben den Kraftstoffverbrauch von Kraftfahrzeugen weiter zu senken, um immer strikter werdenden Umweltstandards gerecht zu werden, rücken ungenutzte bzw.
nur teilweise genutzte Wärmeströme in den Fokus. Eine Möglichkeit der Nutzung, der ansonsten ungenützten Wärme, besteht in der Speicherung der Wärme, bis eine sinnvolle Nutzung möglich ist. Thermochemische Wärmespeicherung bietet das Potential Wärme effizient zu speichern und erlaubt die Nutzung von bisher ungenutzter Wärme,wenn zusätzliche Wärme gefragt ist. Kaltstart und Warmlaufphase des Kraftfahrzeugs
stellen Arbeitsbedingungen dar in denen zusätzliche Wärme vorteilhaft genutzt werden kann.
Thermochemische Wärmespeicherung ist ein potentiell vielversprechender Ansatz, wegen der Fähigkeit Wärme ohne Wärmeverlust aufgrund von Wärmeleitung oder Wärmestrahlung zu speichern. Dies ermöglicht Langzeitspeicherung von Wärme ohne
thermische Isolation.
Ziel dieser Arbeit war die Untersuchung verschiedener thermochemischer
Wärmespeichermaterialien auf deren Eignung, in Kombination mit einem Trägermaterial, ein Komposit zur thermochemischen Wärmespeicherung für den Einsatz in Fahrzeugen zu bilden. Des Weiteren, wurde ein Prototyp eines kompakten thermochemischen Wärmespeichers, sowohl für die Evaluierung von TCHS-Kompositen erstellt, als auch um die Machbarkeit eines modularen Wärmespeichers zu testen. Dieses modulare Konzept sieht vor, voneinander unabhängige kompakte Wärmespeicher, an dafür praktikablen Stellen eines Kraftfahrzeugs zu implementieren.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.