[Back]


Diploma and Master Theses (authored and supervised):

C. Wöss:
"Sicherheit, Usability und Vertrauen: Der Raum der Nutzerpräferenzen und Entscheidungskriterien bei der Auswahl von mobilen Messaging-Apps";
Supervisor: R. Freund; 185-2, 2016.



English abstract:
The number of available mobile messaging applications (apps) is steadily growing. Messaging apps exist for very different audiences: from widely spread and extremely successful apps, like WhatsApp, to those with a special focus on security. Because of the large variety of existing apps it is of utmost importance for developers and vendors to know their target groups, with all their needs and wishes. Towards this goal, this work combined different research areas by investigating how perceived security, usability, trust and scope of features influence the users¿ choice of mobile messaging apps. The goal of this research was to investigate the space of preferences and decision criteria when choosing a messaging app and finally deliver a collection of recommendations for conception, development and marketing of these apps. Deep insights into the users¿ behavior and motivations were obtained by conducting a qualitative user study. Methodologically, focus groups were used to analyze the users¿ decision process as well as user preferences and desires. Specifically, the members of each focus group were asked to identify a messaging app that each of them would find acceptable for future use. Finally, a collection of recommendations for the product design of mobile messaging apps has been derived from the empirically grounded results of the user study. The result of this work provides empirically grounded recommendations for the product design of mobile messaging apps for developers and vendors. These practical, compact and first of all achievable recommendations offer detailed guidelines for conception, development and marketing of messaging apps.

German abstract:
Das Angebot an mobilen Messaging-Applikationen (Apps) ist stetig wachsend. Von weit verbreiteten und extrem erfolgreichen Apps, wie z.B. WhatsApp, bis hin zu Apps, die besonderen Wert auf Sicherheit legen, werden verschiedenste Zielgruppen bedient. Durch dieses umfangreiche Angebot ist es speziell fuer Entwickler und Betreiber dieser Apps wichtig, ihre Zielgruppen und deren Wuensche und Beduerfnisse genau zu kennen. Diese Arbeit vereint verschiedene Forschungsgebiete: Faktoren wie Sicherheit, Usability, Vertrauen und Funktionsumfang koennen fuer Nutzer entscheidende Rollen bei der Wahl einer Messaging-App spielen. Es wurde der Raum von Nutzerpraeferenzen und Entscheidungskriterien bei der Auswahl einer Messaging-App untersucht und schließlich eine Reihe an Empfehlungen zur Konzeption, Entwicklung und Vermarktung dieser Apps vorgestellt. Durch eine qualitative Studie konnten tiefgehende Einblicke in das Verhalten und die Beweggruende der Anwender gewonnen werden. Mittels Fokusgruppen wurde der Prozess der App-Auswahl bei Nutzern untersucht und Einfluesse, Vorlieben und Wuensche der Anwender analysiert. Die Teilnehmer der Studie bekamen die Aufgabe, sich in der Gruppe auf eine gemeinsame Messaging-App zu einigen, mit der sie in Zukunft kommunizieren wuerden. Durch die Auswertung dieser Nutzerstudie konnten neue Einblicke gewonnen werden und mithilfe der empirischen Ergebnisse eine Reihe an Empfehlungen fuer das Produkt-Design von mobilen Messaging-Apps erarbeitet werden. Das Ergebnis dieser Arbeit sind empirisch fundierte Empfehlungen fuer das Produkt-Design von Messaging-Apps fuer Entwickler und Betreiber. Diese praktischen, kompakten und vor allem durchfuehrbaren Empfehlungen bieten erstmals detaillierte Orientierungshilfen fuer die Konzeption, Entwicklung und Vermarktung von Messaging-Apps.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.