[Back]


Contributions to Books:

I. Kovacic, M. Filzmoser, D. Vasilescu:
"Entwicklung von BIM-gestützter integraler Planung für Ausbildung und Praxis: Integrated Design Studio";
in: "Digitalisierungsbarometer 2017 - Die Immobilienbranche im digitalen Wandel", 39; M. Schmidiger, I. Kovacic, F. Petzold, J. Volm (ed.); Verlag IFZ - Hochschule Luzern, Zug, 2017, (invited), ISBN: 978-3-906877-07-5, 417 - 433.



English abstract:
The Building Information Modeling (BIM) technology has had many potential benefits attributed to it such as the reduction of planning errors and thus construction cost and time, the improvement of planning quality, and benefits in lifecycle optimization. These numerous benefits have been recognized both by academics as well as those in industry. However, there are also the BIM-related challenges - the establishment and standardization of the BIM data structures or the assurance of the necessary knowledge and competences of those involved in the planning process.
In this article, we present the ongoing research for the implementation of BIM training based on the so called BIM-supported Integrated Design Studios. The use and functionality of BIM technology in interdisciplinary collaboration during the preliminary design phase (conceptual design) is investigated using experiments with students. Quantitative and qualitative research evaluate the efficacy of such collaborative planning processes in the form of questionnaires and focus group interviews that address technology, people, and process-relevant challenges. The analysis of the three cycles of the Integrated Design Studios shows that participants appreciate the collaborative approach and have the advantage of gaining knowledge through cooperation with those in other disciplines. However, BIM does not contribute significantly to design quality improvement.

German abstract:
Der Building Information Modeling (BIM) Technologie wurden zahlreiche Potentiale wie die Reduktion der Planungsfehler und somit der Baukosten und -zeit, Steigerung der Planungsqualität, Benefits für Lebenszyklusoptimierung, sowohl von der Akademie als auch von der Praxis zugeschrieben. Jedoch bestehen genauso die BIM-bezogenen Herausforderungen - die Etablierung und Standardisierung der BIM-Daten Strukturen oder die Sicherstellung der notwendigen Kenntnisse und Kompetenzen der Planungsprozessbeteiligten. In diesem Artikel präsentieren wir die fortlaufende Forschung für die Implementierung der BIM-Ausbildung basierend auf den s.g. BIM-gestützten Integrated Design Studios. Dabei wird der Einsatz und die Funktionalität der BIM Technologie in interdisziplinärer Zusammenarbeit während der Vorentwurfsphase (Konzepterstellung) durch Experimente mit Studierenden untersucht und evaluiert durch quantitative und qualitative Forschung solch kollaborativer Planungsprozesse in Form von Fragebögen und Fokusgruppeninterviews, adressiert an Technologie, Menschen und prozessrelevante Herausforderungen. Die Analyse der drei Zyklen der Integrated Design Studios zeigt, dass die Teilnehmer den kollaborativen Ansatz wertschätzen und durch die Zusammenarbeit mit anderen Disziplinen Vorteile durch den Wissenszuwachs erzielen. Jedoch trägt BIM nicht wesentlich zur Verbesserung der Design-Qualität bei.

Created from the Publication Database of the Vienna University of Technology.